Uudenkaupungin tori

8.3.2024 11:33

Näin Uudenkaupungin keskusta on kehittynyt - katso kuvat ja lue yhteenveto

Aika-ajoin on hyvä pysähtyä ja katsoa miten kaupunkimme on kehittynyt. Nyt luupin alla ovat muutokset, joita keskustan alueella on tehty viimeisen kolmenkymmenen vuoden ja osin tiiviimmin viimeisen kuuden vuoden aikana. Vuosikymmenten aikana mm. kaupunginlahden ranta on samalla kehittynyt parkki- ja varastoalueesta koko kaupungin keitaaksi. Ensimmäiset rantaravintolat makasiinirantaan perustettiin vuonna 1988, eli 36 vuotta sitten.

Kaupungin keskustalla on monenlaisia tehtäviä; se tuo ihmisiä yhteen ja tarjoaa puitteet monenlaiselle kanssakäymiselle ja kaupalle. Keskustoilla on myös symbolista arvoa ja ne heijastelevat kaupungin historiaa, kulttuuria ja identiteettiä. Keskustaa voi hyvin kutsua kaupungin käyntikortiksi.

Viimeisen kuuden vuoden aikana Kalarannan osuus on uudistettu, skeittiparkki on löytänyt sijaintinsa kaupunginlahden pohjukasta, sesonkivalaistukseen on satsattu keskeisillä alueilla sekä rannan ja keskeisten kauppakortteleiden kytkeytyneisyyteen on alettu kiinnittämään huomiota. Oheisessa linkistä löydät yhteenvedon eri toimista ja voit katsoa ennen ja jälkeen kuvia keskustan alueelta.

Kaupunkisuunnittelujaosto perustettiin viime vuonna ja sen tehtävänä on kehittää alueen maankäyttöä ja kaupunkikuvaa sekä luoda edellytykset hyvälle kaupunkiympäristölle. Yksi jaoston työkaluista on arkkitehtuuripoliittinen ohjelma, jota parhaillaan päivitetään. Kaupungin keskustan kehittäminen linkittyy myös tähän työhön.

Ennen ja jälkeen kuvat Kaupunginlahden rannan kehittymisestä
Liitteessä on mm. ennen ja jälkeen kuvia kaupungin keskustasta
Avainsanat