Uudenkaupungin museossa on perusnäyttelyiden lisäksi esillä vaihtuvia teemanäyttelyitä. Säännöllisimmin näyttelytoimintaa järjestetään Wahlbergin museotalossa.

 

 

piirroskuva höyryveturi saapuu Uuteenkaupunkiin

10.6.2024 Museossa avautuu näyttely: 

TULISUITSUINEN HEPO TULEE 

100-vuotias Uudenkaupungin silakkarata

Vilkkaaseen merenkulkukaupunki Uuteenkaupunkiin koetettiin paikallisten porvarien toimesta saada rautatietä sisämaasta jo 1880-luvulla. Junayhteys sisämaahan olisi saattanut muokata paikkakunnasta entistäkin merkittävämmän satamapaikan ja kaupankäynnin solmukohdan.  

Rata päätettiin jatkaa Uuteenkaupunkiin Turusta, ja sitä rakennettiin kauan, pääasiassa rahoituksen puutteen vuoksi. Radan viimein valmistuttua vuonna 1924, oli kaupungin loistoaika purjelaivakauden merikaupunkina jo mennyttä.  

Henkilöliikenne rautatiellä kasvoi aluksi yli odotusten, mutta vuosikymmenten mittaan, muun liikenteen lisääntyessä, hiipui vähäiseksi. Henkilöliikenne lopetettiin vuonna 1992. Tavaraliikenne radalla taas muuttui tärkeämmäksi teollisuuden myötä, kun rataa jatkettiin 1960-luvulla Hangonsaareen lannoitetehdas Rikkihappo Oy:tä varten. 

Näyttely kertoo satavuotiaan junaradan suunnittelusta ja rakentamisesta, junista ja vetureista, sekä radan vaikutuksista ihmisten arkeen, muuhun liikenteeseen, kaupankäyntiin ja teollisuuteen.  

Näyttely on esillä 10.6.2024-28.3.2025. 

 

Vaihtuvien näyttelyiden lisäksi koko Wahlbergin museotalo esittelee uusikaupunkilaisten menneisyyttä. Alakerran perusnäyttely eli "porvariskodin" puoli kertoo kauppiasperheen elämästä 1800-1900-lukujen vaihteessa ja yläkerran perusnäyttely kaupungin perustamisesta sekä merenkulun historiasta. Yläkerrasta löytyy tietoa myös mm. Uudessakaupungissa solmitusta rauhasta vuonna 1721, autoteollisuudesta, ja onpa siellä myös uusikaupunkilaisen maajoukkuekoripalloilija Junnu Leen MM-kisoissa käyttämänsä tossut.