Tällä sivulla

Kuluttaja-asiakkaiden ja pienten yritysten arviolaskutus tehdään kolme kuukauden jaksoissa. Laskujen eräpäivät vuosittain ovat seuraavat:

1-3/kk = arvio- ja tasauslasku, eräp. 31.3.
4-6/kk = arviolasku, eräp. 31.5.
7-9/kk = arviolasku, eräp. 31.08.
10-12/kk = arviolasku, eräp. 30.11.

Arviolaskutus

Arviolasku lähetetään 3 kuukauden välein vuoden alusta lukien.  Vanhoilla kuluttajilla arvio perustuu aina edellisen vuoden kulutukseen. Uusien liittyjien kulutus arvioidaan aluksi esim. henkilöluvun mukaan 138 l/hlö/vrk n. 50 m3/vuosi.

Tasauslaskutus perustuu vesimittarinlukeman ilmoittamiseen

Tasauslaskussa laskutetaan veden ja jäteveden kulutus edellisestä lukemasta uuteen lukemaan huomioon ottaen jo maksetut arviot. Arviona liikaa peritty summa siirtyy hyvityksenä seuraavaan laskuun.

Vesimittarin lukeman ilmoittamista varten asiakkaille lähetetään vuosittain marraskuussa mittarilukemailmoituskortti. Vesimittarin lukeman voi ilmoittaa kulutuswebissä tai ilmoituksessa olevalla palautuskortilla  maksutta postin mukana.

Mittarin luenta perustuu yleisiin toimitusehtoihin. Jos mittarilukemaa ei ilmoiteta määräaikaan mennessä, Uudenkaupungin Veden asentajat käyvät lukemassa mittarin. Käynnistä peritään hinnaston mukainen 84 € maksu.

Ilmoita laskutusmuutoksista

Laskutuksen sujuvuuden ja oikeellisuuden varmistamiseksi kiinteistön omistajan tulee ilmoittaa kaikista laskutukseen vaikuttavista muutoksista. Kiinteistön omistajan vaihtumisesta tehdään erillinen ilmoitus. Lue lisää sivulta Omistajan vaihtuminen.

E-lasku

E-laskutuksen voit ottaa käyttöön omassa verkkopankissasi. Lasku toimitetaan suoraan verkkopankkiin, jossa lasku ja maksutoimeksianto ovat nähtävissä. Laskun eräpäivää, summaa ja maksutiliä on mahdollista muuttaa. E-laskusta ei tule ilmoitusta kotiin.

Yritykset voivat lähettää verkkolaskutusosoitteen suoraan vesilaskutuksen sähköpostiin.

Laskujen maksukehotukset ja perintä

Pyydämme asiakkaita ottamaan yhteyttä jo hyvissä ajoin ennen eräpäivää, jos on tarvetta saada laskulle lisää maksuaikaa. Näin selviää pienemmillä kuluilla.

Uudenkaupungin Veden maksamattomien laskujen perintä on siirretty perintätoimisto Intrumille.

Perintätoimiston lähettämän muistutuksen jälkeen lasku ja kulut pitää maksaa perintätoimiston tilille eikä Uudenkaupungin Veden tilille. Lisämaksuajasta yms. sovitaan perintätoimiston kanssa.

Intrumin asiakaspalvelun löydät verkosta

Vedenjakelun keskeytys

Laitos voi keskeyttää veden toimittamisen sekä viemäriveden vastaanottamisen maksamattoman laskun takia.
Perintätoimisto ilmoittaa kirjeitse vedenkatkaisusta. Palvelun keskeytykseltä välttyy maksamalla laskun pääoman ja perintätoimiston kaikki kulut kirjeen ohjeiden mukaisesti. Huom! Lasku on maksettava perintätoimistolle.

Laitos perii venttiilin sulkemis- ja avaamiskulut sekä matkakustannukset seuraavassa vesilaskussa. Tapauskohtaisesti em. kulut voidaan periä jo ennen venttiilin avaamista.

Uudenkaupungin veden laskutusosoite

Laskutusosoite: