Kalannin keskustan vehreyttä

9.8.2023 13:55

Uudenkaupungin joukkoliikenteen uudet reitit starttaavat torstaina 10.8.

Koulut aloittavat syyslukukautensa Uudessakaupungissa torstaina 10.8. Moni koululainen kulkee koulumatkansa julkisella liikenteellä. Uudenkaupungin sisäisen liikenteen aikataulut voi tarkistaa Seutu+ aikatauluhausta tai reittioppaasta. Joitakin muutoksia on tehty vielä yleisötilaisuuden jälkeen, jotta reitit palvelisivat mahdollisimman hyvin käyttäjiä.

Huomenna bussit poimivat kaikki koululaiset pysäkeiltä ja koulumatkakortit jaetaan peruskoululaisille vasta koulussa. Vanhemmat 2. asteen opiskelijat ostavat Seutu+ kausikortit ja -mobiilikortit itse. Myöskään 2. asteen opiskelijoilta ei vaadita matkakorttia / sovellusta ensimmäisenä päivänä. Toisen asteen opiskelija saattaa olla oikeutettu Kelan koulumatkatukeen. Sovelluspohjainen mobiilikortti on ladattavissa Seutu+ -sivuilta. Lisätietoja 2. asteen opiskelijoille löytyy myös joukkoliikenteen sivulta.

Viimeisimmät korjaukset reitteihin ja aikatauluihin kootusti:

Lokalahden suunta (muutokset näkyvät aikatauluhaussa ja reittioppaassa)

Aamulla
Linjan 620 (B) bussi käy kääntymässä aiempien vuosien tapaan Postitien risteyksessä klo 8:20 ja jatkaa siitä kohti koulukeskusta.

Iltapäivällä
Linjan 120 Uusikaupunki-Turku vuoro lähtee koulukeskukselta 15:20 ja ajaa Lokalahden keskustan kautta. Tämä muutos lyhentää osan odotusaikaa koulukeskuksella. 16.20 lähtö ei vastaavasti enää kulje Lokalahden kirkonkylän kautta.

Pinipajuun saakka ajavat edelleen linjan 620 Uki-Taivassalo vuorot, jotka lähtevät koulukeskukselta 14:20 sekä 15:50. Jälkimmäisessä vuorossa on otettu huomioon myös toisen asteen aikataulut (koulu loppuu joinakin päivinä vasta 15.45). Molemmat vuorot ajavat myös Lokalahden keskustan kautta.

Maanantaista 14.8. alkaen:
 620 sarjan linja ajaa Kivistöntietä pitkin Palomäentien sijaan, kumpaankin suuntaan. Reittimuutoksen pitäisi päivittyä aikatauluhakuun ja reittioppaaseen viikonlopun aikana. Muutos ei vaikuta aikatauluun. Tämä muutos mahdollistaa Puotilantien risteyksen pysäkkien hyödyntämisen.

Pyhämaan suunta (muutokset näkyvät aikatauluhaussa ja reittioppaassa)

Linjalle 601 on lisätty 601B vuoro Pyhämaan koululta torlahden kautta Uudenkaupungin koulukeskukselle, lähtö klo 12:30. Vastaavasti linja 601 klo 12:57 sairaalalta on muutettu 601B:ksi, ei lähde enää sairaalta vaan palaa koulukeskukselta 13:05 kohti Pyhämaata. Tarkoitus lyhentää Pyhämaan oppilaiden odotusaikoja.

Kalannin suunta

Linja 130 (muutos näkyy aikatauluhaussa ja reittioppaassa)
Linjan 130 koulua palvelevat vuorot ajavat jatkossa Hallitien kautta. Kalannista keskustaan klo 14.45 on myöhennetty lähtemään Hallitieltä klo 14:50.

Vahterusta ja Kallelaa koskevat linjat  (muutokset näkyvät aikatauluhaussa ja reittioppaassa)
Linja 632B poistuu kokonaan.
Linjastoon on lisätty 631B aamuisin klo 7:57. Linja ajaa Petes th-Vahterus-Sairinen-Kalanti. Muutoksella on lyhennetty Vahteruksesta ja Sairisista tulevien matka-aikoja ja poistettu vaihdon tarve Vahteruksesta tulevilta. Tätä oli asukkaiden toimesta toivottu.

Linjan 635 lähtö klo 7:00 Kalanti-Kallela-Kalanti on aikaistettu lähtemään klo 6:55. Muutoksella varmistetaan vaihtoyhteyden toteutuminen linjaan 130.

Sairisten / Kallelan suunnan lähdöt koululta (ma 14.8. alkaen - muutokset tulevat viikonloppuna näkyviin aikatauluhakuun ja reittioppaaseen)

635 Kalanti-Kallela-Kalanti 15:05 aikaistus -> Lähtö 14:50
631 Kalanti-Sairinen-Vahterus-LA-asema 15:25 aikaistus -> Lähtö 15:05

Suurikkalan suunnan lähdön muutos (ma 14.8. alkaen - muutokset tulevat viikonloppuna näkyviin aikatauluhakuun ja reittioppaaseen)
633 Kalanti-Suurikkala-LA-asema 15:05 myöhentäminen -> Lähtö 15:10

Muutos LA-asema -Kalanti (ma 14.8. alkaen - muutokset tulevat viikonloppuna näkyviin aikatauluhakuun ja reittioppaaseen)
630 LA-asema-Kalanti 15:40 myöhentäminen ->Lähtö 15:45

Uudenkaupungin sisäisessä liikenteessä otetaan käyttöön tasataksa

Jatkossa Uudenkaupungin sisäisillä linjoilla (600-sarja) ja seutuliikenteen linjoilla 120, 130 ja 220 on käytössä tasataksa.

• Kertalipun hinta on 3 euroa aikuiselta ja
  • lapsilta 4-11 vuotta 1,5 euroa.

Lipun voi ostaa kuljettajalta joko käteisellä tai yleisimmillä pankkikorteilla. Kausilippu sisäiseen liikenteeseen maksaa 55 euroa ja se on voimassa 30 vuorokauden ajan ostohetkestä.

Kausiliput sisäiseen ja seutuliikenteeseen:

Kaikki kausiliput ovat voimassa 30 vuorokautta ostopäivästä

• Uusikaupunki Kausilippu on siis vain Uudenkaupungin sisäiseen liikenteeseen ja maksaa 55 €.
  • Uusikaupunki 1 Kausilippu ulottuu lisäksi Laitilaan, Taivassaloon, Pyhärantaan, Raumalle ja Mynämäkeen. Kausilippu maksaa 70 €.
  • Uusikaupunki 2 Kausilipun hintaan 140 € sisältää edellisen lisäksi myös matkat Turkuun.
  • Uusikaupunki + Föli sisältää edellisten lisäksi myös Föli-liikenteen. Kausilipun hinta on 170 €

Fyysisen matkakortin voi hankkia Yhteispalvelupiste Passarista, mutta voit kätevästi kuljettaa kausikorttia myös kännykässä lataamalla Seutu+ mobiilisovelluksen.

Haluatko jättää palautetta joukkoliikenteestä tai esittää kysymyksiä?

Ota yhteys kirjaamon kautta, Kirjaamon yhteystiedot löytyvät tältä sivulta.

Avainsanat