Crusell-sali täynnä neljännen luokan oppilaita tiedepaneelissa Lasten Symposiumin päivänä

18.8.2023 07:50

Rauhan Symposium johdattaa kuulijat tieteen ja tutkimuksen pariin lempeästi

Rauhan Symposiumin kantavana ideana on tuoda esille tiedettä ja tutkimusta ymmärrettävällä tavalla ja nostaa yhteiskunnallisia aiheita keskusteluun. Rauhan Symposiumin ensimmäinen päivä oli omistettu lapsille ja nuorille. Lasten Symposiumin nimeä kantava päivä järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa.

Neljättä luokkaa käyvät oppilaat saivat esittää kysymyksiä professoreille ja tiedemiehille Kysy ihan mitä vaan -paneelissa. Kysymykset koskivat avaruutta, merta ja Viroa.  Moderaattorina lasten symposiumissa toimi Fanni Korsman.

Kysymyksiin vastasivat:
Professori Mart Noorma,
Viron tiedeakatemian presidentti Tarmo Soomere,
Professori Anna Törnroos-Remes,
Suomen tiedeseuran puheenjohtaja Hannu Koskinen.

Päivä sisälsi myös edellä mainittuihin aiheisiin liittyviä työpajoja neljännen luokan oppilaille sekä luentoja yläkoululaisille ja lukiolaisille.

Rauhan Symposiumin ohjelma jatkuu perjantaina ja lauantaina

Symposiumin vaikuttavan ohjelman laadinnassa on ollut kaupungin lisäksi mukana Suomen Tiedeseura, Viron Tiedeakatemia, Tampereen yliopiston rauhan ja konfliktin tutkimuskeskus TAPRI ja Tuglas-seura. Ensimmäinen Rauhan Symposium järjestettiin elokuussa 2017. Kuluvan vuoden Symposium on järjestyksessään neljäs ja sen teemana on Viro.

Tulevien päivien aikana keskustellaan suomalaisten ja virolaisten asiantuntijoiden voimin niin merestä, avaruudesta kuin Suomen ja Viron suhteista. Jos et pääse paikan päälle, voit seurata symposiumia myös etäyhteyden kautta Uudenkaupungin kaupungin YouTube-kanavalla. Tilaisuutta ei kuitenkaan taltioida jälkikäteen katseltavaksi, joten symposiumia voi seurata ainoastaan tapahtuma-aikana. Moderaattorina toimii toimittaja Jussi-Pekka Rantanen.

Symposium on maksuton ja avoin kaikille. Luentotilaisuudet järjestetään Kulttuurikeskus Crusellissa.

Kuvassa Lasten Symposiumin paneeliin osallistuvia asiantuntijoita
Kuvaaja: Heikki Nenonen