Ugin vuki, eli Uudenkaupungin joukkoliikenne, kuvassa logo sekä teksti: Kutsuvuorot arkisin ma-pe klo 8.15-14 keskustan alueella

23.10.2023 18:00

Kutsuohjattu joukkoliikenne starttaa maanantaina 30.10.!

Uudenkaupungin joukkoliikenneuudistuksen toinen vaihe käynnistyy maanantaina 30.10., kun kutsuohjattu joukkoliikenne aloittaa toimintansa kaupungin keskustan alueella. Liikennöintiaika on arkisin maanantaista perjantaihin, klo 8.15-14 välisenä aikana. Kutsuvuorot ovat liikkeellä koulupäivisin ellei muuta ole tiedotettu.

Palvelua nostetaan ylös vaiheittain

Puhelintilaus on mahdollista klo 9-14 välisenä aikana ja tilaus toivotaan tehtävän ajoissa jo edellisenä päivänä. Käytössä on myös selkeä verkkovarauspalvelu, joka avautuu parin viikon sisällä. Verkkopalvelun kautta varaustilanteen näkee myös reaaliakaisesti. Verkkovarauspalvelu pyytää asiakasta kirjatumaan ensimmäisellä kerralla. Kirjatumiseen käytetään puhelinnumerovahvistusta. Myös verkkopalvelusta matkan voi varata etukäteen. Puhelinpalvelun tiedot löytyvät maanantaista eteenpäin kaupungin kotisivuilta joukkoliikenteen alta ja verkkovarauspalvelun tiedot samasta osoitteesta heti palvelun auettua.

Kutsuvuoro on avointa joukkoliikennettä. Liikennekalustona on pääosin pikkubusseja ja mallit saattavat vaihdella. Kalusto on yhteiskäytössä koulukuljetusten kanssa ja kutsuvuoroissa hyödynnetään koulukyytien välistä aikaa.

- Saamme yhteiskäytöllä kaluston monipuolisemmin käyttöön ja se on myös kestävyyskysymys, selventää kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellen.

Bussi noutaa asiakkaan kadunvarren korttelipysäkiltä. Noutopisteen kertoo puhelinpalvelu tai sen voi tarkistaa verkkovarauspalvelusta. Korttelipysäkkejä ei ole merkitty maastoon. Autot eivät siis nouda asiakkaita suoraan kotiovelta, mutta läheltä kuitenkin.  Myös matkan päämäärän jättöpiste on pääosin kadunvarressa, esimerkiksi kohteena olevan palvelupisteen tai osoitteen lähellä. Taitettavat lastenrattaat sekä taitettavat rollaattorit kulkevat kutsuvuoron mukana, apuvälineistä tulee kertoa tilauksen yhteydessä. Kalusto ei sovellu pyörätuolin kanssa matkaaville, eivätkä kuljettajat pysty auttamaan kauppatavaroiden kanssa.

Matkan hinta on 3 euroa per asiakas. Lapset 7-11 vuotta matkustavat puoleen hintaan ja alle 7 vuotiaat aikuisen seurassa ilmaiseksi. Jokaiselle samaan varaukseen tulevalle matkustajalle varataan oma paikka, myös alle 7 vuotiaille. Maksu suoritetaan aina kuljettajalle, joko käteisellä tai yleisimmillä maksukorteilla. Maksaa voi myös Uudenkaupungin sisäisen liikenteen kattavilla Seutu+ kausikortteilla, mutta perusasteen koulukortit eivät sisällä tätä mahdollisuutta.

Palvelualue kattaa Uudenkaupungin ydinkeskustan ja keskustan läheiset asuinalueet. Pohjoisessa alue rajautuu Hiunniityntiehen, Saarniston alueeseen ja Palometsään. Alue sisältää niinikään autotehtaan ja Kurjenpolun. Kantatiellä 43 alue kattaa vielä Orivontien Kivimäenkujan risteykseen saakka. Idän puolelta alue sisältää Salmen alueen sekä Hakametsän. Etelänpuolella alueeseen kuuluu Kaupungintalon ja terveyskeskuksen alue, Sorvakko sekä Ykskoivu. Lännen puolelta alue rajautuu mereen.

Pienet muutokset ja täsmennykset palveluun ovat mahdollisia.

- Opimme paljon Ukikyyti-kokeilusta, ja sen kokemukset ovat tämän kehitteillä olevan palvelun pohjalla, kertoo kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén. - Taustalla toimiva järjestelmä on nyt eri ja myös palveluaika, palvelualue sekä periaatteet eroavat Ukikyydistä joiltakin osin, hän täsmentää.

Kuvassa on karttapohja jossa rajattuna kutsukyytipalvelun palvelualue, joka kattaa Uudenkaupungin ydinkekustan, pohjoisessa alue rajautuu Hiunniityntiehen, Saarniston alueeseen ja Palometsään, alue sisältää niinikään autotehtaan. Kantatiellä 43 alue loppuu Peteksentien risteykseen. Idän puolelta alue sisältää Salmen alueen sekä Hakametsän. Etelänpuolella alueeseen kuuluu Kaupungintalon ja terveyskeskuksen alue, Sorvakko sekä Ykskoivu. Lännen puolelta alue rajautuu mereen.
Kutsukyytipalvelun palvelualue
Avainsanat