TULISUITSUINEN HEPO TULEE - 100-vuotias Uudenkaupungin silakkarata

Wahlbergin museotalo, Ylinenkatu 11, 23500 Uusikaupunki

piirroskuva höyryveturista

Ensimmäinen juna saapui Uuteenkaupunkiin 2.8.1924. Näyttely Wahlbergin museotalossa kertoo satavuotiaan Turku-Uusikaupunki rautatien suunnittelusta ja rakentamisesta, junista ja vetureista, sekä radan vaikutuksista ihmisten arkeen, muuhun liikenteeseen, kaupankäyntiin ja teollisuuteen.

Näyttelyssä on esillä runsaasti valokuvamateriaalia radalla liikkuneista junista ja myös videomateriaalia henkilöjunaliikenteen loppuvaiheista 1990-luvun alusta. Esineitä näyttelyyn on saatu lainaksi niin valtakunnalliselta alan vastuumuseo Suomen rautatiemuseolta kuin monilta yksityisiltä alan harrastajilta ja keräilijöiltä. Oma hieno kokonaisuutensa on eläkkeellä olevan veturinkuljettaja Pekka Rantalan valmistamat junien pienoismallit. Parisenkymmentä junayhdistelmää on valmistettu koossa 1:87 ja ne ovat junia, jotka ovat liikennöineet juuri Turku-Uusikaupunki -radalla.

2.8. Uuteenkaupunkiin saapuu juhlajuna klo 17.15. Museo on tuolloin avoinna 10-19.