PERUTTU: Mailis ja Eino - musiikkinäytelmä su 5.5.

Kulttuurikeskus Cruselli, Kulttuurikeskus Cruselli, Kullervontie 11 A, 23500 Uusikaupunki

Siluetti miehestä ja naisesta sillalla. Taustalla täysikuu lähellä horisonttia. Puita molemmilla puolilla siltaa.

Mailis ja Eino -näytökset on peruutettu

Olemme valitettavasti joutuneet peruuttamaan kaikki kevään 2024 Mailis ja Eino -musiikkinäytelmän näytökset.

Olemme lähiaikoina yhteydessä lipun ostaineisiin. Kulttuurikeskus Crusellista lipun ostaneet voivat hakea palautusta paikan päältä näytöspäivään mennessä (ottakaa ostamanne lippu mukaan). Verkosta lipun ostaneet voivat hakea palautusta lippu.fin verkkosivuilta.

Ystävällisin terveisin,
Uudenkaupungin kulttuuripalvelut

-----

Viihdyttävä musiikkinäytelmä Mailis ja Eino avaa elämänmyönteisen ikkunan Uudenkaupungin historiaan. Mailis ja Eino ei ole aivan perinteinen näytelmä. Se on merihenkinen ja elokuvamaailmallinen kuvaelma, kiehtova näyttämötaiteen tuokio, erilainen ja harvinaislaatuinen esitys, mikä on tehty rakkaudesta kotikaupunkiin.

Turkulainen, Porin rykmentin luutnantti Eino Saari tapasi sotaharjoituksissa Uudessakaupungissa lottatyttö Mailis Hellstenin. Siitä alkoi rakkaustarina. Pariskunta edusti aikoinaan uusikaupunkilaisia merkkihenkilöitä parhaimmillaan. ”Eikka” oli aikansa herrasmies, Mailis itseoikeutettu Grand Old Lady.

Ystävä ja uskottu mies Esa Lahtinen löysi autotallin nurkasta vanhan matkalaukun täynnä kirjeitä, kortteja, valokuvia ja lehtileikkeitä. Siten syntyi Ulla-Maija Paalun kirjoittama kirja Hyv’ yötä jää nyt rakkahin – Mailis ja Eino Saaren kirjeitä 1941-1946.

Mailis ja Eino – musiikkinäytelmä perustuu tähän vuonna 2015 julkaistuun kirjaan, mikä sisältää kiehtovaa kirjeenvaihtoa Mailis ja Eino Saaren elämänkaarista. Kirjeissä avautuu näkymä Uudenkaupungin ja koko valtakunnan oloihin sodan sekä sen jälkeisinä vuosina. Kirjeillä on kerrottavaa silloin eläneille ihmisille ja nuoremmille ikäpolville. Tarinoista on havaittavissa kahden herkästi aistivan henkilön kokemuksia maailmanlaajuisten mullistusten ja maamme historian käännekohtien pyörteissä. Kirjeet kertovat seurustelusta, huveista, harrastuksista ja ystävistä. Sodasta eivät lempiväiset juurikaan kirjoita, vaan enemmänkin arjesta, haaveista ja kaipauksesta. Majuri evp., kunnallisneuvos Eino Saari kuoli 1998. Farmaseutti Mailis Saari eli 96-vuotiaaksi ja kuoli kesällä 2014.

Teoksessa esiintyy myös Mailiksen isä, humoristinen ja karski merikapteeni Eskil Hellsten. Hän tarinoi parkkilaiva Caesarin miinaan ajosta ja viinan salakuljetuksesta. – Jossain laivois o vesitankei, isoi. Ne tyhjennetti ja pantti pirtu tilal. Me tyhjennetti ne, ei ne laivamiehi mittä tehny, katteliva ja kirosiva vaa.

Kirjoittanut: Ulla-Maija Paalu
Käsikirjoitus ja ohjaus: Mikko Rantanen

Mailis: Sanna Arell
Eino: Petri Aulin
Eskil: Raimo Nummela
Piano: Ari Hirvonen

Esitystä värittävät tunteikkaasti tulkitut musiikkiteokset mm. säveltäjiltä Glenn Miller, Cole Porter, Camille Saint-Saëns, Sam Sihvo, Herbert Stothart ja Pentti Viherluoto.

Ensi-ilta: Perjantai 18.8.2023
Esityspaikka: Kulttuurikeskus Cruselli, Ekman-näyttämö, Kullervontie 11 A, Uusikaupunki
Mainosgrafiikka: Petri Aulin

Liput: 24 € (sis. käsittelymaksun) Lapset (alle 12 vuotta) 13 €

Lipunmyynti ja varaukset verkosta ja Kulttuurikeskus Crusellista, puh. 050 420 5401

HUOM! Katsomossa on vain 40 istumapaikkaa, joten varaathan lippusi ajoissa.

Esityksen kesto on 1 tunti 15 minuuttia ilman väliaikaa. Esitys on suomenkielinen, mutta koska se sisältää runsaasti musiikkia, soveltuu hyvin myös kieltä osaamattomille. Esitysidean takana ja tuotannon moottorina on freelance ohjaaja-dramaturgi Mikko Rantanen (kotisivut).