Sadat saaret ja lahdelmat -hanke

Nainen ja mies retkeilee saaressa

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on luoda hankealueelle matkailun ja virkistyksen teemakartta vastaten nykytilaa ja samalla tuottaa myös tulevaisuuteen luotaava karttataso tulevaa kehittämistä silmällä pitäen. Teemakartat pohjaavat osin merialuesuunnitelman 2030 tiekarttoihin; matkailu ja virkistys, kultuuriperintö ja luonnonsuojelu. Ennen alueen matkailun ja virkistyksen teemakartan ja tulevaisuustason luontia järjestetään alustavia työpajoja, kyselyjä sekä pohjaselvitys. Karttavisualisoinnit sitovat tiedot paikkoihin. Kiinnostavimmat ja pontentiaalisimmat alueet korostuvat visualisoinneissa. Alueet joissa yhdistyvät monet erityispiirteet otetaan lähempään tarkasteluun.

Hankkeen toteutus

I Karttatyöpajat

Työpajat ovat avoimia ja maksuttomia saariston ja rannikkoalueen matkailun kehittämisestä kiinnostuneille; yrittäjille, yhdistyksille ja sidosryhmille. Tarkasteltavana on Kustavin, Taivassalon ja Uudenkaupungin välinen rannikko ja saaristoalue, joka on osin Saaristomerta ja osin Selkämerta.  Työpajojen tarkoituksena on löytää alueen matkailulliset helmet, paikat ja reitit sekä pohtia kohteiden ja reittien nykytilaa sekä tulevaisuupajassa niiden kehittämistä. Tarkastelua tehdään etenkin matkailun, virkistyksen, kulttuuriperinnön ja luontokohteiden näkökulmasta.

Ensimmäiset karttatyöpajat pidettiin huhtikuussa

• ke 3.4.2024 klo 11.30-14.30 Nykytila | Uudessakaupungissa Kulttuurikeskus Crusellissa.
  • ti 9.4.2024 11.30-14.30 Tulevaisuus | Uudessakaupungissa Kulttuurikeskus Crusellissa.

Kaikille avoin karttapohjainen kysely

Missä sinun suosikkikohteesi sijaitsevat? Minkä niemen kärjestä avautuvat upeimmat maiseman? Kaipaako tuttu retkikohde uusia opasteita? Vai toivoisitko parempaa saavutettavuutta lähisaariin?

II Place making

Place making työpaja keskittyi kehittämiseen ns. power of 10 -mallin avulla. Malli on kehitetty erityisesti kaupunkikeskustojen kehittämiseen, mutta nyt sitä hyödynnettiin saaristomatkailun kehittämisessä.

III Kartan tuotteistus

Hankkeessa luodaan taustaselvityksen ja karttatyöpajoen työn pohjalta nykytilakartta, joka luo kokonaiskuvan alueen vahvuuksista ja mm. palveluista. Lisäksi tuotetaan nykytilakartan päälle tulevaisuustaso, josta nousevat esiin matkailun ja virkistyksen kannalta potentiaaliset kehittämisalueet sekä vähälle huomiolle jääneet saariston helmet. Karttaa voidaan käyttää suoraan alueen matkailun ja virkistyksen mahdollisuuksien esittelyssä. Sitä voivat hyödyntää niin alueen yritykset kuin esim. visit organisaatiot, se antaa myös selkeää informaatiota alueen kunnille ja päättäjille. Tulevaisuus -karttataso taas keskittyy kehittämisen kannalta potentiaalisimpien alueiden korostamiseen aineistosta.

Sadat saaret ja lahdelmat - Vakka-Suomen merialueen helmet

Hakija: Uudenkaupungin kaupunki. Osatoteuttajat Kustavin ja Taivassalon kunnat.
Myönnetty rahoitus: 28 462 €
Kokonaiskustannusarvio: 40 660 €
Toteutusaika: 1.4.2023-1.6.2024
Rahoittaja: Varsinais-Suomen liitto - Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen