Vauvauinti on vauvojen ja vanhempien yhteinen, koulutetun ohjaajan valvoma monipuolinen leikkihetki lämmitetyssä vedessä. Ihanteellisin vauvauinnin aloittamisikä on minimissään 3 kuukautta. Silloin lapsen valveillaoloaika on tarpeeksi pitkä ja hän jaksaa liikkua enemmän. Yläikäraja vauvauinnin aloittamiselle on ihanteellisesti alle 12 kuukautta. Lapsen tulee painaa vähintään 5kg, jotta hän pysyy lämpimänä +32 asteisessa vedessä.

Vauva- ja perheuinti on perheen yhteinen harrastus, jossa edetään lapsen ehdoilla. Vauvauinnissa lapsi ei opi itsenäisesti ”uimaan”, vaan hän oppii leikkimään ja sukeltamaan vedessä vanhempien valvonnassa ja avustamana. Vauvauinnissa hyödynnetään sukellusrefleksiä, joka on alle 6 kuukauden iässä esiintyvä suojareaktio. Tätä hyödyntäen saadaan lapsi oppimaan aktiivisen hengityksen pidättämisen veteen joutuessa jo ennen refleksin normaalia häviämistä. Sukellusten määrää ja kestoa rajoitetaan vauvan iän mukaan ja valvotaan ohjaajan toimesta.

Vauvauinnin tavoitteita

• perheen yhteinen iloinen leikkihetki
  • luo sosiaalista kanssakäymistä perheiden välille
  • terveellinen, säännöllinen liikuntaan johtava harrastus
  • tekee lapsesta veden ystävän
  • edesauttaa (myöhäisempää) uimataidon oppimista
  • lisää vesiturvallisuutta

Ilmoittautumien kevään vauvauintiryhmiin

Vauvauintiajan varaaminen muuttuu vuodenvaihteessa. Otamme käyttöön kausimaksun, joka on kevätkaudelta 90 € (+ sisäänpääsymaksu aikuisilta, maksetaan joka kerta erikseen). Tämä muutos johtuu siitä, että meillä on ryhmät täynnä, mutta läheskään kaikki vauvauintiajan varanneet ole aikaa käyttäneet, jolloin kaikki halukkaat eivät ole mahtuneet mukaan.

Ilmoittautumiset sähköpostitse uimahalli@uusikaupunki.fi. Ilmoittautumisessa tulee mainita perheen yhteystiedot sekä vauvan syntymäpäivä ja nimitiedot. Lähetämme sähköpostia uintipaikan saaneille perheille. Uintipaikat jaetaan ikäryhmittäin. Mikäli ette ole saaneet sähköpostia, olette jonossa. Ryhmät täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Uinnit lauantaisin 13.1.–25.5. (ei 30.3.) klo 9–12.

Kun olette saaneet varausvahvistuksen, maksetaan kausimaksu ensimmäisellä uintikerralla. Tämän jälkeen mahdollisia poissaoloja ei tarvitse ilmoittaa, eikä niitä hyvitetä, pois lukien uimahallin aiheuttamat peruutukset.

Uusi vauvauimari

• Ilmoita tästä ilmoittautumisen yhteydessä
  • Lähetämme infopaketin uintipaikan saaneille perheille
  • Erillistä vauvauinti-infoa ei ole