Havainnekuva Wintteristä

9.8.2023 11:18

Wintterin taidekilpailun teosluonnokset ovat valmistuneet – anna palautetta ennen valintaa

Monitoimijatalo Wintterin julkinen taidekilpailu on loppusuoralla ja toteutettavien taideteosten valinta häämöttää. Rinnakkaisena luonnostilauksena järjestetyn taidehankinnan toiseen kilpailuvaiheeseen valittiin viime maaliskuussa viisi ammattitaiteilijaa tai -taidetyöryhmää, jotka palauttivat määräaikaan 4. elokuuta mennessä yhteensä yhdeksän taideteosluonnosta. Luonnoksista on laadittu tiivistelmät, joihin voi tutustua ja joita saa kommentoida keskiviikkoon 16. elokuuta 23:59 saakka verkkolomakkeella.

Elokuun aikana Wintterin taidetyöryhmä perehtyy tarkasti palautettuihin luonnoksiin sekä kaupunkilaisten antamaan palautteeseen. Aikaisintaan viikolla 34 Wintterin taidetyöryhmä tekee luonnosten joukosta päätöksen kahdesta teoksesta, joita ehdottaa Uudenkaupungin kaupungille toteutettaviksi monitoimijataloon. Ehdotukset voidaan valita joko yhden taiteilijan luonnosten joukosta tai kahdelta eri taiteilijalta. Suomen Taitelijaseura suosittelee, että lopulliset teokset tilataan taidetyöryhmän ehdotuksen mukaisesti. Lopullisen päätöksen tekee Uudenkaupungin kaupungin hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta arviolta tulevan syyskuun aikana.

Luonnokset sisältävät sekä toteutustekniikoiltaan että aiheiltaan keskenään erilaisia teoksia. Petri Eskelisen luonnos ”Kiertoratoja” on labyrinttimainen kahdelle eri seinälle sijoittuva rakenne, jonka läpi kiertää valoa peilien ja värillisten läpikuultavien seinäkkeiden kautta. Pekka Jylhä puolestaan on luonnostellut kaksi rakennuksen ulkopuolelle sijoittuvaa veistosta: kuulokkeita esittävän ”Kuunnellaan” sekä vesipisaran kautta merta edustavan teoksen ”Meri”. Laura Merzin luonnokset ”Flow” ja ”Tanssijat” ovat seinämaalauksista ja reliefiosista koostuvia teoskokonaisuuksia, jotka käsittelevät iloa ja luovuutta. Teoksia voidaan mahdollisuuksien mukaan täydentää interaktiivisella ääniteoksella ja/tai monitaiteellisella työpajalla. Tommi Grönlundin ja Petteri Nisusen luonnos ”Sidos” muodostuu kolmesta mutkittelevasta lasiputkesta, joiden sisällä kulkee ympärivalaisevia led-nauhoja. Heidän toinen luonnoksensa ”Läpinäkymä” tekee Wintterin Rauhankadun puoleisesta lasiseinästä kineettisen teoksen rauhallisesti itsestään avautuvien ja sulkeutuvien kaihtimien avulla. Heli Ryhäsen teosehdotus ”Fanfaari” sijoittuu liikuntahallien aulaan, jossa ilmassa leijuva suuri torvi on juuri törähtänyt ja siitä lentää erikokoisia keraamisia kori- ja lentopalloja. ”Parviäly” sen sijaan on saanut innoituksensa Uudenkaupungin ympäristössä pesivistä, uhanalaisista vesilinnuista: teoksen yhdeksän lintua lentävät oppimisen tiloissa kerrosten välillä kohti valoaukkoa ja sieltä alaspäin.

Taidetyöryhmällä ja valitulla taitelijalla/valituilla taitelijoilla on vielä mahdollisuus jatkaa keskustelua teosluonnosten perustalta ja tehdä täsmennyksiä toteutusvaiheeseen menevistä taideteoksista.

Tutustu taideteosluonnoksiin ja anna palautetta 16.8. mennessä

Uudenkaupungin kaupunki on sitoutunut luomaan kaupunkilaisille osallistumisen mahdollisuuksia taidehankintaprosessin aikana. Luonnoksiin tutustuminen ja niiden kommentointi on keskeinen ja oikea-aikainen vaikuttamisen tapa, joka on auki kaikille uusikaupunkilaisille ja muille julkisesta taiteesta kiinnostuneille viikon ajan 9.-16. elokuuta 2023. Palaute toimitetaan Wintterin taidetyöryhmälle luettavaksi hyvissä ajoin ennen luonnosten arviointitilaisuutta. Palautetta kerätään verkkolomakkeen avulla.

Mikäli et pysty toimittamaan palautetta verkkolomakkeella, voit vaihtoehtoisesti toimittaa kirjallisen palautteen paperilla kulttuurikeskus Cruselliin (Kullervontie 11A, 23500 Uusikaupunki) viimeistään keskiviikkona 16. elokuuta.

Aikaisemmin kaupunkilaisten mielipidettä on kuultu 24.5.2022 ja 23.11.2022 järjestettyjen yleisötilaisuuksien aikana sekä maaliskuussa 2023 toteutetulla kyselylomakkeella, jonka kautta avautui mahdollisuus jakaa ajatuksia yhteisesti jaetusta tilasta luonnosvaiheeseen edenneille taiteilijoille.