Maisema Pyhämaasta, jossa merta ja kulttuuriportaat

6.12.2023 12:00

Vuoden kulttuuritekopalkinto Pyhämaan matkailuyhdistykselle ja Pyhämaan kotiseutuyhdistykselle

Uudessakaupungissa vuosittain jaettava vuoden kulttuuritekopalkinto on myönnetty Pyhämaan matkailuyhdistys ry:lle ja Pyhämaan Kotiseutuyhdistys ry:lle.

Valinnan ovat tehneet Uudenkaupungin kulttuuripalvelujen vastaava, kirjastotoimenjohtaja ja museojohtaja. Palkinto ojennettiin yhdistysten edustajille kaupungin itsenäisyyspäivän juhlassa.

Perusteluissa todetaan, että yhdistykset ovat toimineet vuosien ajan vapaaehtoisvoimin edistäen Pyhämaan kulttuurillisia ja matkailullisia arvoja. Toimijat ovat järjestäneet kotiseutujuhlia, kehittäneet ja ylläpitäneet matkailu- ja kulttuurikohteita, sekä olleet osaltaan vahvistamassa pyhämaalaista paikallisidentiteettiä ja kyläyhteisön elinvoimaista toimintaa. Yhdistysten toiminta on aktiivista ympäri vuoden ja se perustuu vahvasti vapaaehtoisuuteen ja rakkauteen omaa yhteisöä ja kotiseutua kohtaan. Yhdistykset ovat yhdessä saaneet kehitettyä Pyhämaasta elinvoimaisen, elävän ja idyllisen kyläyhteisön.

Vuoden kulttuuriteko -palkinto myönnetään saman tai edellisen vuoden aikana toteutuneelle tapahtumalle tai teolle, jolla on pysyvää vaikutusta uusikaupunkilaiselle ja vakkasuomalaiselle kulttuurielämälle. Palkinto myönnetään mielellään teolle, joka ei ole saanut runsasta julkisuutta. Se on lähinnä tunnustus vapaaehtoisesta jonkin kulttuurin alan hyväksi tehdystä työstä.