20.12.2024 15:19
Vakka-Suomen työllisyyspalvelujen toiminta käynnistyy 1.1.2025
Vuoden 2025 alusta lähtien työvoimapalvelut siirtyvät kuntien tehtäväksi ja valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan. Työllisyysalueet ovat uusia työvoimaviranomaisia. Kunnille siirtyy pääosa TE-toimiston vastuulla olevista henkilöasiakas- ja yrityspalveluista. Työvoimapalveluista tulee osa jokaisen kunnan peruspalveluja.
Turun työllisyysalue muodostuu 23 Varsinais-Suomalaisesta kunnasta ja sen vastuukuntana toimii Turku. Lähipalveluita tarjoaa yhdeksän kuntaa: Kaarina, Laitila, Lieto, Loimaa, Paimio, Raisio, Parainen, Uusikaupunki sekä Turku. Osa kunnista palvelee myös alueensa muita kuntia.
Vakka-Suomen työllisyyspalvelut
Vakka-Suomen työllisyyspalveluissa palvelemme Uudenkaupungin, Kustavin, Pyhärannan, Taivassalon ja Vehmaan asukkaita ja yrityksiä kaikissa työllisyyden hoitoon liittyvissä asioissa.
Palvelupisteemme Uudenkaupungin virastotalo Mörnessä on 7.1.2025 alkaen avoinna maanantaisin klo 9–11 ja 12–15 sekä ajanvarauksella. Kustavissa, Pyhärannassa, Taivassalossa ja Vehmaalla sijaitsevat palvelupisteemme ovat avoinna ajanvarauksella.
Puhelinneuvontamme avautuu 2.1.2025 ja palvelee kaikkia alueemme asukkaita ja yrityksiä arkisin klo 9–15.
Vakka-Suomen työllisyyspalvelujen yhteystiedot
Työmarkkinatori on jatkossakin sähköinen palvelukanava
Kun tiedät joutuvasi työttömäksi, ilmoittaudu työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Sen jälkeen voit hakea työttömyysetuutta Kelasta tai työttömyyskassastasi.
Helpoin tapa ilmoittautua työnhakijaksi on Työmarkkinatorin Asiointi-palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/asiointi
Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa voit lisäksi:
- Seurata työnhakusi tilannetta
- Sopia työllistymissuunnitelmasta ja ilmoittaa sen toteutumisesta
- Ilmoittaa työnhakusi muutoksista
- Hakeutua työvoimakoulutuksiin ja
- Hakea starttirahaa.
Oletko jo asiakas?
Mitä muutos tarkoittaa henkilöasiakkaalle?
- Asiakkuutesi siirtyminen kotikunnallesi tai työllisyyspalveluja tuottavalle lähikunnalle ei edellytä sinulta itseltäsi mitään toimenpiteitä. Asiakastietosi siirtyvät automaattisesti.
- Sinun ei tarvitse käynnistää työnhakuasi uudelleen asiakkuuden siirron vuoksi.
- Siirto kotikunnan tai työllisyyspalveluja tuottavan lähikunnan asiakkaaksi ei vaikuta työttömyysetuuteesi.
- Siirto ei vaikuta tehtäviin tai palveluihin, joista kanssasi on jo sovittu.
- Muistathan pitää yhteystietosi ajan tasalla.
- Saat lisätietoja oman kuntasi verkkosivuilta.
- Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta ilmoittaudutaan työnhakijaksi ja hoidetaan työnhakuun liittyviä asioita.
Mitä muutos tarkoittaa työnantaja-asiakkaalle?
- Työnantaja-asiakkaiden asiakkuus ei automaattisesti siirry uusille työvoimaviranomaisille.
- Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta haetaan työntekijöitä ja jonne voi jättää työpaikkailmoituksen.
- Ohjeet asiointiin työvoimapalveluissa 1.1.2025 alkaen saat työllisyysalueiden kunnilta.
- Työnantaja voi jättää sähköisen yhteydenottopyynnön Yrityksen ja työnantajan Asiointi -palvelun kautta vasta sen jälkeen, kun asiakastietoihin on päivitetty uusi vastuuvirkailija vuonna 2025.
- Ennen sähköisen yhteydenottopyynnön mahdollisuutta, työnantajan tulee olla yhteydessä oman alueensa työvoimaviranomaiseen puhelimitse, sähköpostilla tai henkilökohtaisesti asioimalla.