Miljoona roskapussia kampanja

11.4.2023 11:30

Uusikaupunki mukana Ylen Miljoona roskapussia -kampanjassa

Keväisin moni ulkoilija kohtaa ikävän näyn; roskia ja tupakantumppeja paljastuu lumikinosten alta. Roskista aiheutuu monenlaista harmia, roskat saattavat tukkia esimerkiksi eläimen mahalaukun tai suoliston ja aiheuttaa jopa kuoleman. Virtaavat vedet voivat kuljettaa roskia maalta aina mereen saakka.

Ylen lanseeraama kampanja haastaa siivoamaan roskia luonnosta. Kaksi kuukautta kestävissä siivoustalkoissa on mukana 147 kuntaa tai kaupunkia - ja mukana myös Uusikaupunki. Kampanja starttaa suorassa lähetyksessä 13.4.2023 klo 20 Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa. Kampanjan päätöslähetys on Yle TV1:ssä 14.6. klo 20.00.

Kampanja-aika: 13.4.-14.6.

Yhdessä suomalaisten kanssa roskia keräävät Ylen tutut kasvot, toimittajat Inka Henelius, Olli Haapakangas ja Mikko “Peltsi” Peltola sekä meteorologit Kerttu Kotakorpi ja Anniina Valtonen.

Lainaa roskapihtejä:

Roskapihtejä on mahdollista lainata kirjaston toimipisteistä.

Oletko järjestämässä omaa tempausta?

Onko yhdistyksesi, taloyhtiösi tai rytmiryhmänne järjestämässä omat talkoot kampanjan tiimoilta?
Kysy lainaan kaupungin talkoopakettia sisältäen mm. roskapihtejä ja roskapusseja. Jos julkaisette postauksia somessa, niin kannustamme käyttämään  tunnuksia #MiljoonaRoskapussia #uusikaupunki

Julkaisemme myös mukaan lähtevien tahojen tiedot Uudenkaupungin omalla tempaussivulla:

Näin osallistut kampanjaan:

1. Ota mukaan roskapihdit, hanskat ja tyhjä pussi
  2. Lähde ulos – yksin tai porukalla
    Huomioi ympäristö ja muut liikkujat, voit käyttää myös värikkäitä vaatteita
  3. Kerää roskia ympäristöstä
    Varothan teräviä esineitä, rikkinäisiä laseja, piikkejä tai ruiskuja. Älä laita pistäviä tai viiltäviä jätteitä muovipussiin muun roskan joukkoon. Terävät roskat voi tiputtaa esimerkiksi suljettavaan pulloon tai kanisteriin.
  4. Vie keräämäsi roskat sekajätteeseen, kun roskapussi on täysi
    Sulje roskapussin suu aina huolella.
  5. Kerätyt roskapussit merkitään Ylen laskuriin Uudenkaupungin kaupungin kohdalle.
  6. Haasta ystäväsi mukaan!

Uudessakaupungin tempauksessa mukana myös Novidan oppilaita

Mukaan Miljoonan roskapussin -tempaukseen on lähtenyt ryhmä Novidan kestävän kehityksen edistämisen  valinnaiskurssin opiskelijoita. Opiskelijoiden tehtävänä on laatia roska-analyysi luontoon heitetyistä roskista ja raportoida löydöksistä. Kohteeksi on valikoitunut koulun läheiset alueet.

Paikallishaaste: Uusikaupunki vs. Laitila

Ekotekoagentti -hanke on mukana innostamassa Laitilan ja Uudenkaupungin kaupunkeja ottamaan osaa Miljoona roskapussia -kampanjaan. Lisämotivaatiota antamaan Ekotekoagentti onkin antanut kaupungeille oman paikallishaasteensa: kumpi kaupunki kerää enemmän roskapusseja kampanja-aikana.

Ekoteko agentti -logo