Panssaroituja ajoneuvoja ja taisteluvarusteisiin pukeutuneita sotilaita kaupunkiympäristössä.

21.8.2024 10:45

Uusikaupunki mukana Varsinais-Suomi 24 -paikallispuolustusharjoituksessa

Porin prikaati järjestää Varsinais-Suomi 24 -paikallispuolustusharjoituksen Vakka-Suomen alueella 30.8.–6.9.2024. Harjoitus kokoaa yhteen noin 300 sotilasta ja siihen osallistuu Porin prikaatin lisäksi alueen muita viranomaisia, Uudenkaupungin kaupunki sekä alueen yrityksiä ja muita toimijoita.

Harjoituksen tavoitteena on harjaannuttaa ammattisotilaita sekä kouluttaa varusmiehiä paikallispuolustuksen tehtäviin, kuten kohteiden suojaamiseen, aluevalvontaan ja virka-avun antamiseen toiselle viranomaiselle. Lounais-Suomessa paikallispuolustuksen tehtävissä korostuvat liikenneyhteyksien ja logistiikan turvaaminen, sodan ajan joukkojen perustaminen ja koulutus sekä energian ja muun kriittisen tuotannon suojaaminen.

Harjoituksen johtajana toimii Porin prikaatin apulaiskomentaja, eversti Marko Kivelä.

Harjoituksen aikana kaupungissa näkyy harjoitukseen kuuluvaa kalustoa sekä aseistettuja sotilaita. Ulkopuolisille aiheutuvaa häiriötä ja haittaa pyritään välttämään, mutta harjoitus voi aiheuttaa hetkellisiä liikennekatkoksia ja meluhaittaa. Harjoitusampumatarvikkeita käytettäessä meluvaara-alue on huomioitu.

Paikallispuolustusharjoitusten aikana alueen asukkaille tarjotaan mahdollisuus tutustua harjoituksiin ja niissä käytettävään kalustoon. Uudenkaupungin torilla järjestetään tapahtuma tiistaina 3. syyskuuta kello 16–19.

Varsinais-Suomi 24 -harjoitus on osa Maavoimien johtamaa paikallispuolustusharjoitusten kokonaisuutta.

Harjoitusta voi seurata Maavoimien ja Porin prikaatin sosiaalisen median kanavissa asiatunnisteilla: #VarsinaisSuomi24, #paikallispuolustus ja #porpr.

Avainsanat