
13.8.2025 08:56
Uusikaupunki menestyi vahvasti seutukaupunkien vetovoimatutkimuksessa
Uudenkaupungin vetovoima ja imago ovat vahvistuneet viime vuosina. Tuore Seutukaupunkien vetovoimatutkimus kertoo, että yhä useampi tuntee Uudenkaupungin. Kaupungin vetovoimatekijöinä korostuvat turvallisuus, hyvät palvelut ja tunnelma.
Seutukaupunkien vetovoimatutkimus on 57 seutukaupungille toteutettu tutkimus kaupunkien tunnettuudesta, imagosta ja vetovoimasta. Aiemmat tutkimukset on toteutettu vuosina 2022 ja 2019.
Uudenkaupungin imago vahvistunut merkittävästi – taustalla pitkäjänteinen markkinointityö
Uusikaupunki oli imagomittauksessa kahdeksanneksi paras seutukaupunki. Se oli myös yksi kaupungeista, joiden imagoarvo parani eniten verrattuna kolmen vuoden takaiseen tutkimukseen. Imago koheni erityisesti suurten kaupunkien vastaajien arvioissa.
Imagoon vaikuttaa merkittävästi kaupungin yleinen tunnettuus. Hyvä tunnettuus on tämän vuoden aineistossa johtanut aiempaa useammin myös korkeampiin imagoarvioihin. Tunnettuus taas on paljolti sidoksissa kaupungin kokoon, eli suuremmat kaupungit tunnetaan muualla pienempiä paremmin. Uudenkaupungin tunnettuus on seutukaupunkien keskitasoa.
- Uudenkaupungin menestymiseen imagovertailussa ilman muuta vaikuttaa tekemämme pitkäjänteinen imagomarkkinointi, eli siltä osin, kun kaupunki tunnetaan, sen imago on erittäin hyvä, arvioi Uudenkaupungin elinkeinojohtaja Jarkko Heinonen.
- Markkinointia on toteutettu pääasiassa Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueilla sekä Helsingissä ja Tampereella. Tunnettuuden nostamiseksi markkinointialuetta tulisi laajentaa, mutta se on luonnollisesti myös kustannuskysymys. On tarkkaan pohdittava markkinoinnin kustannushyötyjä, hän jatkaa.
Myös Uudenkaupungin vetovoima on kasvanut selvästi
Suurten kaupunkien asukkaiden arvio Uudenkaupungin vetovoimatekijöistä parani kaikilla osa-alueilla verrattuna kolmen vuoden takaiseen tutkimukseen. Parhaimpana Uudenkaupungin vetovoiman näkivät nuoret, alle 24-vuotiaat vastaajat. Heidän näkemyksissään korostuivat turvallisuus, matkailutarjonta, kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut sekä ilmapiiri ja fiilis.
Kokonaisuudessaan Uusikaupunki sijoittui vetovoimalistauksessa kymmenenneksi. Parannusta edelliseen tutkimukseen oli peräti 17 sijaa. Uusikaupunki sai kaikissa 12 vetovoimaa mittavassa tekijässä seutukaupunkien keskiarvoa paremman arvion. Näkemys vetovoimasta vaihteli jonkin verran ikäryhmittäin ja heikoimpana Uudenkaupungin vetovoiman kokivat 25–34-vuotiaat.
- Vetovoimaa voidaan edelleen vahvistaa panostamalla erityisesti niihin tekijöihin, joissa etumatka muihin seutukaupunkeihin on vielä pieni, kuten liikenteelliseen saavutettavuuteen. Lisäksi on tärkeää huomioida niiden ikäryhmien tarpeet, jotka kokevat vetovoiman muita heikompana, toteaa Heinonen.
Seutukaupunkitutkimuksen tuloksista yleisesti
Verrattuna aiempien vuosien tuloksiin, seutukaupunkien tunnettuus on kasvanut eniten niissä kaupungeissa, jotka olivat jo valmiiksi tunnettuja ja vetovoimaisia. Heikommin pärjänneillä tilanne on heikentynyt edelleen. Tulosta voidaan pitää osoituksena ainakin jonkinasteisesta eriytymiskehityksestä.
Merkityksellisimpänä vetovoimatekijänä on kaikkien vastaajaryhmien näkökulmasta asuinympäristön turvallisuus. Myös luonnonläheisyyttä arvostetaan, mutta se ei yleensä ratkaise asuinpaikan valintaa. Enemmän päätökseen vaikuttavat työ- ja opiskelumahdollisuudet sekä hyvät liikenneyhteydet.
Vastaajaryhmistä suurten kaupunkien asukkaiden ja maahanmuuttajien asumispreferenssit poikkeavat seutukaupunkien nykyisten asukkaiden näkemyksistä. He painottavat selvästi enemmän kaupunkimaista asumistyyliä lähempänä keskustaa eikä omistus- ja omakotitaloasuminen ole niin tärkeää.
Maahanmuuttajille tutustuminen paikallisväestöön tärkeää
Tutkimuksessa kerättiin nyt ensimmäistä kertaa myös Suomeen muuttaneiden ulkomaalaistaustaisten henkilöiden näkemyksiä seutukaupungeista, niiden tunnettuudesta ja vetovoimaisuudesta. Maahanmuuttajilla seutukaupunkien tunnettuus ja imago painavat muuttopäätöksissä enemmän kuin muilla vastaajilla.
Asuinpaikan valinnassa maahanmuuttajille merkittäviä tekijöitä ovat työllistymis- ja opiskelumahdollisuudet sekä hyvät liikenneyhteydet. Pehmeät vetovoimatekijät, kuten yhteisöllisyys ja luonnonläheisyys, koetaan lisäarvoa tuovina hyötyinä. Sen sijaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön merkitys ei ole kovin suuri. Tärkeämpää on, että seutukaupungit tarjoavat hyvät mahdollisuudet tutustua paikallisväestöön ja integroitua paikalliseen kulttuuriin.