Varsinais-Suomen kulttuurirahaston logo

22.5.2024 13:06

Uusikaupunki 400-juhlavuoden rahastosta jaettiin ensimmäiset apurahat

Uudenkaupungin kaupunginvaltuusto päätti 400-vuotisjuhlakouksessa 19.4.2017 lahjoittaa 100.000€ pääoman Suomen kulttuurirahastolle. Pääomasta muodostettiin oma rahasto Varsinais-Suomen Kulttuurirahaston alaisuuteen. Rahaston sääntöjen mukaan siitä voidaan tukea Uudessakaupungissa tapahtuvia ja/tai uusikaupunkilaisille suunnattuja kulttuurihankkeita jakamalla apurahoja sekä muilla, vastaavilla ja sopivilla tavoilla. Tämän rahaston ensimmäiset apurahat jaettiin 21.5.2024 Varsinais-Suomen kulttuurirahaston 60-vuotisjuhlien yhteydessä.

Juhalvuoden rahastosta myönnettiin seuraavat apurahat: 3000€ nukketeatteritaiteilija Kerttu Aaltonen Lumo – lasten taidekasvatushankkeen toteuttamiseen; 2000€ Lauluntekijä Jukka-Pekka Hyytiä kahden aikuisen miehen kasvutarinaa käsittelevien laulujen kirjoittamiseen ja esityksen valmistamiseen; 3000€ työteknikko Toni Oittinen Uusikaupunki-lautapelin suunnitteluun ja valmistamiseen; 7000€ Teatteriryhmä Lentävä Lokki ry Reidar Särestöniemestä kertovan näytelmän toteuttamiseen.

Kaikkiaan Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahasto jakoi tänä vuonna apurahoja ja opintostipendejä 1 430000 eurolla. Hakemuksia jätettiin 1119 kpl ja apurahoja myönnettiin sata.

Yleisrahastosta myönnettiin lisäksi 2000€ avustus Eero Saunamäelle nokkahuilukonsertin järjestämiseen Uudessakaupungissa.

Kerttu Aaltonen
Uudenkaupungin juhlarahaston apurahojen saajista 21.5. järjestetyssä juhlatilaisuudessa oli paikalla vain nukketeatteritaiteilija Kerttu Aaltonen. Kuva: Mari Jalava