numerolukko, joka kuvaa pakopelin tehtävää

4.1.2024 14:43

Uudenkaupungin museon vuosi 2023 oli hyvä ja toimelias

Uudenkaupungin museon viime vuosi oli hyvä ja toimelias. Muutaman viime vuoden jälkeen museokävijöiden lukumäärä palautui jälleen erittäin hyviin lukemiin. Kaikkiaan Uudenkaupungin museon eri kohteissa vieraili vuoden aikana yli 6000 kävijää. Yksittäisten museokävijöiden lisäksi viime vuonna järjestettiin ennätysmäärä erilaisia tapahtumia tai erityisopastuksia, jotka tavoittivat myös tuhansia asiakkaita. Valtakunnallisen Museokortin suosio näkyy myös Uudessakaupungissa. Etenkin kesäajan kävijöistä suuri osa vierailee museossa käyttäen maksuvälineenä juuri Museokorttia. Noin puolet Uudenkaupungin museon Wahlbergin museotalon asiakkaista vierailee museossa kesäkuukausien aikana, joten myös muut vuodenajat ovat kasvattaneet suosiotaan. Muina vuodenaikoina museossa keskitytään erityisesti varhaiskasvatus- ja perusopetusikäisten lasten kotiseutukasvatukseen ja museovierailuihin sekä tutkimus- ja kokoelmatyöhön.

Vuoden aikana museossa järjestettiin lähes sata opastusta niin aikuis- kuin lapsiryhmille, erilaisia työpajoja järjestettiin niin museossa kuin ns. Matkalaukkumuseon avulla asiakkaan tiloissa yhteensä 15 kertaa. Murha Wahlbergin museotalossa -pakopeliä pelasi vuoden aikana 22 ryhmää ja erilaisia luentoja mm. kansalaisopistossa, yhdistysten tilaisuuksissa tai esim. hautausmaakierroksia järjestettiin kaikkiaan kymmenen. Näihin eri tilaisuuksiin ja tapahtumiin osallistui vuoden aikana kaikkiaan noin 2500 henkilöä.

lapsi ja salapoliisitehtävä museossa

Kokoelmatyötä jatkettiin etenkin ns. Keittola-kokoelmatilan esineistön osalta. Vuoden aikana valtakunnallisessa kaikille avoimessa Finna.fi-palvelussa Uudenkaupungin museon kokoelmien määrä kasvoi yli 1300 objektilla. Kaikkiaan Finnasta löytyy jo yli 11.000 Uudenkaupungin museon valokuvaa tai esinettä kaikkien tutkittavana ja käytettävänä. Erilaiset verkkonäyttelyt, -oppaat ja -pelit kiinnostivat myös. Vuoden aikana valmistui Crusellin jalanjäljillä -aiheinen Seinätön museo -mobiiliopas sekä kaksi Seppo-mobiilipeliä. Kaikkiaan museon valmistamia verkko- ja mobiilioppaita käytettiin vuoden aikana yli 7000 kertaa.

Wahlbergin museotalossa kesällä avautunut näyttely merikapteeneista jatkuu tulevaan kevääseen saakka. Erilaiset tapahtumat, opastukset ja luennot jatkuvat myös kuluvana vuonna. Kesäksi Wahlbergin museotaloon valmistuu näyttely, jolla juhlistetaan satavuotiasta Uudenkaupungin rautatietä.