Sininen aaltografiikka

5.10.2023 16:56

Talous tiukentuu – sopeutusohjelman ja yt-neuvotteluiden tavoitteet tarkentuvat

Kaupunginhallitus on 25.9.2023 kokouksessa päättänyt talouden sopeuttamisohjelman laadinnan ja yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämisestä.

Kaupunginhallituksen päätöksessä talouden suunnitelmakauden 2024–2026 tuloveronkorotus on rajattu enintään 0,49 prosenttiin. Taloussuunnitelmassa 2023–2025 veronkorotustarpeeksi arvioitiin 0,99 %. Suunnitellusta veronkorotuksesta huolimatta kaupungin talouden on ennustettu kääntyvän alijäämäiseksi vuosina 2025–2026 siten, että kaupungin tuloissa ja menoissa on arviolta noin 1,5 miljoonan euron vuotuinen epätasapaino. Kaupunginhallituksen nyt linjaama veronkorotuksen rajaus kasvattaa epätasapainon noin 3 miljoonaan euroon.

Talouden sopeuttamisohjelman ensisijaisena tavoitteena on löytää kustannussäästöjä muilla keinoin, kuin työvoiman käyttöä vähentämällä. Sopeuttamisohjelmassa tullaan kartoittamaan mm. tilankäytön tehostamista tai toimitiloista luopumista, tulojen kasvattamista, toiminnan uudelleen organisointia sekä palvelujen/palveluverkon supistamista tai palvelujen ulkoistamista.

Työnantajan on kuitenkin varauduttava siihen, että edellä mainitut sopeuttamistoimet eivät ole riittäviä talouden tasapainon saavuttamiseksi taloussuunnitelmakauden 2024–2026 aikana. Talouden sopeuttamisen osana harkitaan toimenpiteitä, jotka vähentäisivät henkilöstökustannuksia samanaikaisesti muiden menojen kanssa. Työnantaja saattaa joutua harkitsemaan taloudellisista tai tuotannollisista syistä johtuvia irtisanomisia, osa-aikaistamisia, lomautuksia tai muita muutoksia työntekijöiden työsuhteen ehtoihin.

Kaupunginhallituksessa käsitellään 9.10.2023 uutta esitystä talouden sopeuttamisohjelmasta ja yhteistoimintaneuvottelun käynnistämisestä. Esityksessä kaupunki joutuu varautumaan aiempaa laajempiin henkilöstömenojen leikkauksiin osana talouden sopeuttamista. Työnantajan harkitsemat toimenpiteet täsmentyvät yhteistoimintamenettelyn edetessä.