Lasten askartelemia koristeita torikuusessa.

20.11.2023 12:59

Puutalokaupungin joulunavauksessa korostuvat perinteet

Wanhanajan markkinat ja joulukadun avaus su 26.11.2023 klo 11-17

Koko kaupungin yhteinen joulunodotus alkaa marraskuun viimeisenä sunnuntaina. Ohjelmaa on kaikenikäisille perinteitä kunnioittaen. Nauttimaan pääsee tuikkivasta joulutunnelmasta, musiikkiesityksistä, joululahjaideoista, höyryävästä glögistä ja tunnelmallisesta Rauhanpuiston Joulumaasta.

Wanhanajan markkinakojuissa on toinen toistaan ihanampia lahjaideoita, joulukoristeita ja herkkuja. Paikalliset putiikit ja puodit ovat sonnustautuneet hempeisiin jouluasuihinsa ja houkuttelevat sisälle lahjaostoksille.

Rauhanpuisto virittäytyy jouluiseen, satumaiseen tunnelmaan. Joulupukki on puiston Joulumaassa pikku mökissään vastaanottamassa lapsia sekä lasten kirjeitä ja piirustuksia. Muori ja tontutkin häärivät Rauhanpuistossa joulupukin apuna. Miten hyvältä maistuukaan joulupukilta saatu makeinen! Joulumaassa jaetaan myös heijastimia tuomaan turvallisuutta pienille kulkijoille ja vähän isommillekin.

Rauhanpuiston täyttää herkullinen, vastapaistetun Pakkahuoneen munkin tuoksu, ja halutessaan voi nauttia peurakäristystä tai vaikka savustettua kirjolohta puiden katveessa. Käteistä rahaa kannattaa varata mukaan.

Ja mitä olisi Joulumaa ilman Wasaborgin tallin talutusratsastusta. Veikeästi valoketjuin somistetut ponit odottavat perheen pienempiä. Ja ponithan rakastavatkin rapsutuksia!

Avajaispäivän maksuton Wahlbergin talon joulunäyttely kutsuu tutustumaan porvarisperheen jouluperinteisiin 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Joulunäyttelyn jälkeen voi poiketa vaikka Kierrätyskeskukseen tekemään löytöjä. Joululahjat voivat löytyä helpommin kuin luuleekaan.

Torilava tarjoilee asukkaille ja vierailijoille ohjelmaa tasatunnein. Puolenpäivän aikaan perheen pienimmät saavat nauttia Joulumuorin satuhetkestä ja Musiikkituvan joulumuskarista. Tangofinalisti Ville-Markus Vesterinen ja Vakka-opiston Gospel kuoro ilahduttavat joulunavausväkeä jouluisella musiikilla ennen joulukadun avajaisia.

Nuorisovaltuuston edustajat Emil Haijanen ja Helmi Rantanen julistavat pikkujoulurauhan kaupunkiimme. Uusi asukkaamme Tiina Hero avaa virallisesti joulukadun ja kauniit, palkitutkin jouluvalomme syttyvät illan hämärtyessä. Kaikkien kuntalaisten yhteinen lyhtykulkue ilahduttaa heti valojen syttymisen jälkeen Alisellakadulla ja päivä huipentuu taianomaiseen lavaesitykseen kauppatorilla, kun upea Valosirkus Spektri loistaa kirkkaana kaikissa sateenkaaren väreissä.

Joulunodotus kaupungissamme voi alkaa!