Vanhanaikaiset kuulokkeet lepäävät pöydällä. Kuulokkeet ovat mustat ja tummanruskeat. Kuulokkeista lähtee johto, mikä ulottuu kuvan ulkopuolelle vasemmalle.

8.11.2023 13:56

Pöytä kahdelle saapuu Uudenkaupungin kirjastoon

Taiteilijaduo Hilla Väyrysen ja Jaakko Aution installaatio Pöytä kahdelle saapuu Uudenkaupungin kirjastoon. Teos on valittu mukaan Varsinais-Suomen alueen “Varsinaista kulttuuria” -hankkeeseen, joka kattaa laajan alueen eteläisessä Suomessa.

Pöytä kahdelle on musiikintekijä Väyrysen ja äänitaiteilija Aution interaktiivinen ääni-installaatio, joka kutsuu kaksikkoja — rakastavaisia ja ystäviä — tunnustelemaan läsnäoloa ja läheisyyttä välillään. Teoksen voi kokea myös yksin kuvitellen vastakkaiselle sohvalle merkityksellisen toisen. Pöydän äärellä kokijoille aukeaa jokaisella kuuntelukerralla uniikki musiikillinen matka, joka johdattaa heidät kohtaamaan itsensä ja toisensa käsillä olevassa hetkessä. Mahdollisia erilaisia järjestyksiä on yli puoli miljoonaa.

Teoksen pääteema on rakkaus, kahden välinen kohtaaminen, joka se pohjautuu tarot-korttien perinteeseen sekä äänitaiteeseen jossa sattumanvaraisuus nähdään keinona luoda välitön yhteys esittäjän ja kokijan välille. Kahden penkin välissä on pöytä ja pöytään upotettu punainen nappi sekä kahdet kuulokkeet. Pöytä kahdelle esittää kuulijoille kysymyksiä sekä tehtäviä. Suoritettuaan annetun tehtävän kokija painaa pöydän keskellä olevaa punaista nappia, jolloin tietokone arpoo heille musiikiksi sovitettuja “kortteja”. Saadut kortit peilautuvat vasten kokijan pohdintaa omasta itsestä. Teos tarjoaa kokijalleen heijastuspinnan, jota vasten oma ajankohtainen itse voi paljastua.

Lisätietoa teoksesta ja taiteilijoista teoksen omilla verkkosivuilla.

Teos asennetaan asiakkaiden vapaasti koettavaksi 15.11. kello 14 alkaen, ja säilyy tiloissa 21.11. asti. Kokemus on täysin maksuton.