Ulkokuva monitoimijatalo Wintteristä

21.6.2023 13:13

Monitoimijatalo Wintteri saavutti harjakorkeuden

Suomen monipuolisimman monitoimijatalo Wintterin rakentaminen etenee aikataulussa

Monitoimijatalo Wintterin rakentaminen on hyvässä vauhdissa.  Harjakorkeuteen noussut Wintteri tulee palvelemaan kaupunkilaisia helmikuusta 2025 alkaen. Kyseessä on kaupungin historian suurin investointi. SRV rakentaa hanketta elinkaarimallilla, jossa se vastaa rakennuksen ylläpidosta myös 20 vuotta valmistumisen jälkeen. Wintterin harjannostajaisia vietetään tänään 21. kesäkuuta.

Työmaa käynnistyi purkutöillä vuoden 2022 tammikuun lopulla, ja rakennuksen peruskivi muurattiin kesäkuussa 2022. Rakennuksen perustusvaiheessa oppimistiloihin asennettiin 3 000 betonielementtiä ja uimahalli toteutettiin pääosin paikallavalutyönä. Työ on nyt edennyt sisätiloissa talotekniikan asentamiseen ja tasoitus- ja maalaustöihin sekä ulkona julkisivutöihin. Hankkeessa työskentelee kesän ajan noin sadan rakennusalan ammattilaisen joukko, ja määrä hieman kasvaa syksyyn tultaessa. Työssä on mukana myös tukku paikallisia urakoitsijoita.

Monitoimijatalo Wintterin rakentaminen on mittava ja monipuolinen hanke, jonka lopputuloksena avautuvat uudet tilat perusopetuksen, lukion, varhaiskasvatuksen ja nuorisotoimen tarpeisiin sekä puitteet liikuntapalveluille, työväenopistolle ja musiikkiopistolle. Saman katon alle tulee myös liikuntahalli ja uimahalli. Wintterin pinta-ala on kaikkiaan 22 600 bruttoneliömetriä, joista oppimisen ja kasvun tilat ovat 13 000 ja liikuntatilat 9 600 bruttoneliömetriä. Päivittäisiä käyttäjiä on arvioitu olevan noin 1 700.

Rakentamisessa ja ylläpidossa panostetaan vastuullisuuteen

SRV toteuttaa hankkeen elinkaarimallilla, jolloin se on sitoutunut rakentamaan kiinteistön sekä huolehtimaan sen kunnosta ja ylläpidosta seuraavat 20 vuotta. Jo rakennusvaiheessa panostetaan vastuullisiin ratkaisuihin.

”Otamme maalämmön käyttöön jo rakennusvaiheessa, jolloin työmaan lämmitys hoituu energiatehokkaasti. Poraamme maalämpökaivot kesän aikana ja teemme rakennuksessa valmistelevat toimenpiteet maalämmön käyttöönottoa varten syksyn aikana. Olemme onnistuneet hyvin myös rakennustyön aikaisessa kierrättämisessä sekä työturvallisuudessa”, kertoo projektipäällikkö Eerik Leivo SRV:ltä.

Koko hanke toteutetaan A-energialuokkaan. Hankekokonaisuuteen sisältyvän uimahallin energiatehokkuuteen panostetaan erityisesti, sillä se on energiankulutukseltaan merkittävässä roolissa. Hankkeen lämmitys- ja jäähdytysenergia toteutetaan uusiutuvalla energialla, maalämmöllä, joka mahdollistaa rakennukselle pienen käytönaikaisen hiilijalanjäljen. Lisäksi kiinteistösähkö tuotetaan osittain aurinkopaneeleilla. Sisäilman laatuun ja valvontaan kiinnitetään hankkeessa erityistä huomiota koko elinkaaren ajan.

”Hankkeen eräs tärkeimmistä kriteereistä tarjouspyyntövaiheessa oli ympäristövastuullisuuden mahdollisimman hyvä toteutuminen rakentamisen ja erityisesti rakennuksen ylläpidon aikana. Tässä SRV on onnistunut erinomaisella, jopa odotettua paremmalla tavalla”, kertoo Uudenkaupungin kaupungin tekninen johtaja Jari Nikkari.

Rakennushanke edistyy suunnitelmien mukaisesti. Työmaalla on kesän ajan käynnissä sisätyöt sekä työ julkisivun parissa. Uimahallin laatoitus käynnistyy syksyn aikana.