Ilmakuva kaupunkikeskustan itäpuolelta, kantatie 43 varrelta, kurjenpolun liittymästä

3.9.2025 11:00

Kurjenpolun risteys kantatiellä saa liikennevalot

Kantatie 43:n ja Kurjenpolun risteykseen rakennetaan liikennevalot nykyisten kaistajärjestelyjen puitteissa sekä saneerataan nykyinen liikennevaloliittymä Betorantien ja Louhijantien liittymässä.  

Liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden näkökulmasta Kurjenpolun risteys on ollut haasteellinen ja tähän saadaan nyt parannus. Betorantien liikennevaloissa taas uusitaan vanhentunutta tekniikkaa.

Työ kantatiellä aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin, mm. pieniä viivästyksiä ja nopeusrajoitusten laskua. Alueella liikkuminen vaatii erityistä tarkkaavaisuutta, liikenteenohjauksen noudattamista.

Myöhemmin pienempiä saneerauksia tehdään Vakka-Suomenkadun  ja Hiuntien risteyksen valoihin. Näihin töihin ei sisälly tien aukikaivuuta.

Hankkeen kustannukset jakautuvat puoliksi Fintrafficin ja kaupungin kesken.

Miksi Kurjenpolun risteykseen ei tule kiertoliittymää?

Kantatie 43 on Ely-keskuksen tie ja se kuuluu päätieverkkoon. Kantatie 43 on lisäksi satamaan johtava tie ja sillä on raskaan liikenteen lisäksi erityskuljetuksia. Pääteiden tarkoitus on välittää liikennettä sujuvasti ja turvallisesti.

Väyläviraston ohjeiden mukaan kiertoliittymä ei sovellu kohteisiin, joissa päätien raskaan liikenteen määrä ylittää 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kurjenpolun kohdalla määrä on noin 470 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa, eli selvästi yli rajan. Tämä tarkoittaa, että kiertoliittymää ei hyväksyttäisi vaihtoehdoksi – ja selvityksen tekemisestä huolimatta lopputulos olisi ennalta tiedossa. Lisäksi kustannukset jäisivät kokonaan kaupungin maksettaviksi.

Kurjenpolun kohdalla kiertoliittymästä tulisi laaja, jotta raskaan liikenteen sujuva kulku voitaisiin turvata. Lisäksi alueella on kevyen liikenteen alikulku, mikä tekisi rakentamisesta entistä vaativampaa ja kalliimpaa. Elyn asiantuntijat ovat arvioineet vuonna 2015, että kiertoliittymä maksaa ilman alikulkua noin 300 000–500 000 euroa. Alikulkusillan ja jalankulkutien kanssa kiertoliittymän rakennuskustannukset ovat noin 1 000 000 euroa, jopa enemmän. Eivätkä kustannukset ole ainakaan lähivuosina laskeneet.

Nyt Kurjepolun risteyksen liikennevalojen kustannus on n. 120 000 euroa, joka rahoitetaan kaupungin ja valtion omistaman Fintrafficin yhteishankkeena.