Ajokieltoalue kattaa koko kaupungin ruutukaava-alueen.

20.10.2023 11:26

Keskusta-alueen ajorajoituksen vaikutuksista on saatu palautteita

Ajokielto-kokeilu, jolla rajoitettiin L-luokan ajoneuvojen ajoa ruutukaava-alueella, päättyi syyskuun lopussa. Kokeilulla pyrittiin rajoittamaa häiritsevää ja tarpeetonta ajelua keskusta-alueella öiseen aikaan. Yöllisen liikenteen meluhaittojen ratkaisemista oli käsitelty kaupungin organisaatiossa vuodesta 2011 alkaen, mutta tänä vuonna toteutettu kokeilu oli ensimmäinen laatuaan.  Ajoa rajoitettiin kieltomerkein heinäkuun alusta syyskuun loppuun, joka päivä klo 22-06 välisenä aikana.

Kaupunki on pyytänyt eri tahoilta palautetta kokeilun vaikutuksista. Poliisin lausunnon mukaan rajoituksella oli liikennettä rauhoittava vaikutus. Kokeiluaikana poliisi ei  antanut yhtään maksullista seuraamusta kokeilussa käytettyjen liikennemerkkien perusteella. Joitakin huomautuksia tosin annettiin. Poliisi muistutti, että käytännössä tieliikennelaki 54 § jo itsessään kieltää tarpeettoman ja häiritsevän ajamisen kaikilla ajoneuvoilla. Poliisin mahdollisuudet sakottaa kokeilussa asetettujen kieltomerkkien perusteella olivat lausunnon mukaan lähes mahdottomat, koska esimerkiksi lisäkilpi "tonteille ajo sallittu" antoi paljon tulkinnan varaa. Poliisi kuitenkin toteaa, että kieltoja noudatettiin hyvin ja liikennemerkeillä oli toivottu vaikutus ja suosittaa ajokieltoa jatkossakin kesä-elokuuksi ja klo 23-06 väliseksi ajaksi.

Kaupunki ei saanut kesän aikana ilmoituksia häiritsevästä ajosta keskusta-alueelta. Edellisinä kesinä ilmoituksia on tullut sen sijaan runsaasti. Poliisin mukaan kokeiluaikana uusiksi häiriökohteiksi muodostui Vakka-Suomen kadun S-Marketin edusta, Santtion veneranta, Itäiseltä Viertotieltä Hakametsään johtava kevyenliikenteenväylä, Hakametsän koulun ympäristö sekä Suukari. Poliisi sai edellä mainituista kohteista aikaisempia kesiä enemmän ilmoituksiä häiritsevästä liikennekäyttäytymisestä.

Yrittäjille suunnattuun kyselyyn ajokiellon vaikutuksista vastasi 19 yrittäjää. Kolme vastauksista korosti kokeilun onnistumista: kokoontumisajot päättyivät ja melutasot pienenivät. Pääosa vastauksista oli neutraaleja, ajokiellolla ei ollut vaikutusta yritysten toimintaan. Kahdessa vastauksessa oli lisähuomioita, jotka puolsivat rajoituksia. Viisi yrittäjää korosti sen sijaan kokeilun aiheuttamaa maine- ja imagohaittaa ja nuorten kuulemisen tarpeellisuutta. Yhden yrittäjän nuorille asiakkaille ajokielto oli aiheuttanut jonkin verran haittaa.

Nuorten suunnasta tullut palaute on painottanut niin ikään keskustelun tärkeyttä. - Pyrimme järjestämään heti alkuvuodesta keskustelu- ja purkutilaisuuden, johon kutsutaan eri tahojen edustajia kuten poliisi, nuorisovaltuusto ja nuoria, keskusta-alueen yrittäjiä, taloyhtiöiden ja puutaloasukkaiden edustusta sekä päättäjiä ja viranhaltijoita, summaa kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén. Palautteiden ja keskusteluiden jälkeen kaupunginhallitus tekee ensi keväänä päätöksen jatkotoimista mahdollisten rajoitusten suhteen.

Palautetta ajokiellon vaikutuksista voit jättää myös kirjaamoomme - yhteystiedot ohessa.

Avainsanat