Lapset istuvat uudenkaupungin kaupunginlahden rannalla selkä kameraan päin.

28.3.2023 08:58

Kaupungin uudet verkkosivut on avattu

Uudenkaupungin kaupunki on julkaissut uudet verkkosivut. Uusilla sivuilla halutaan palvella entistä paremmin kaikkia kuntalaisia. Uudistuksessa on panostettu erityisesti sivuston saavutettavuuteen, mobiilikäyttöön ja asiakaslähtöisyyteen.

Verkkosivu-uudistus tuli ajankohtaiseksi, kun vanhojen sivujen alusta alkoi olla elinkaarensa päässä. Lisäksi osa kuntien viestintää ohjaavista laeista ja ohjeistuksista oli jo ajanut vanhan sivuston ohi.

Selkeät ja helppokäyttöiset verkkosivut

Uudistuksen keskiössä on ollut julkisen sektorin toimijoita velvoittavat saavutettavuusvaatimukset. Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että mahdollisimman moni ihminen voisi rajoitteistaan huolimatta käyttää verkkopalveluita helposti. Saavutettavuus on huomioitu sivuston teknisessä toteutuksessa mm. niin, että sivustoa on mahdollista käyttää erilaisilla apuvälineillä. Lisäksi on monin eri tavoin panostettu helppokäyttöisyyteen ja sisältöjen selkeyteen sekä ymmärrettävyyteen.

Uudistuksessa on haluttu varmistaa, että vierailijat löytävät tarvitsemansa tiedot mahdollisimman helposti. Sivuston sisällöt on järjestelty navigaatioon selkeiksi kokonaisuuksiksi. Sivustohaku on nostettu keskeisempään rooliin ja myös kaupungin henkilöstön yhteystiedot löytyvät aiempaa helpommin.

Kaiken kaikkiaan sivusto on pidetty mahdollisimman selkeänä ja asiapohjaisena. Kaupungilla on erikseen visuaalisemmat, matkailuun keskittyvät Visit Uusikaupunki -verkkosivut sekä markkinointiin painottuvat Ukilife -sivut.

Valtaosa kaupungin sivuston vierailijoista käyttää asiointiin mobiililaitetta, joten suunnittelu on toteutettu mobiilikäyttäjät edellä. Uusilla sivuilla voimme tarjota sujuvan käyttökokemuksen laitteesta riippumatta.

Sivujen kehittäminen jatkuu

Uudet Drupal -pohjaiset sivut toteutettiin yhteistyössä mainostoimisto Tekokuun sekä ohjelmistotalo Druidin kanssa. Sivusto-uudistukseen osallistui kaupungin viestinnän lisäksi suuri joukko kaupungin eri palvelukeskusten edustajia.

Uusi notkea alusta mahdollistaa sivujen rakenteen ja toimintojen kehittämisen ketterästi myös julkaisun jälkeen. Sisältöjen täydentäminen ja kehittäminen palautteiden, analytiikan ja muutostarpeiden pohjalta onkin jatkuvaa toimintaa.

Otamme mielellämme vastaan palautetta uudistuksesta. Palautetta voi antaa helposti esimerkiksi verkkosivuilta löytyvällä sähköisellä lomakkeella.