Kuvassa pohjakarttaa Uudenkaupungin keskusta-alueesta. Kuvan keskellä Uudenkaupungin keskustan vanha ruutukaava- ja puutaloalue merkitty sinisellä ilotulituskieltoa tarkoittavalla värillä.

30.8.2024 10:14

Ilotulitteiden käyttöä rajoitetaan Uudenkaupungin keskusta-alueella venetsialaislauantaina 31.8.2024

Venetsialaisia juhlitaan lauantaina 31.8.2024. Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen alueella ei tarvitse tehdä ilotulitusilmoitusta yksityiseen käyttöön tarkoitettujen ilotulitteiden käytöstä. Poikkeus on voimassa lauantaina 31.8.2024 klo 18.00−24.00.

Päätös on voimassa vain taajama-alueiden ulkopuolella, joten taajama-alueilla ilotulitteita ei saa käyttää ilman pelastusviranomaisen lupaa. Uudenkaupungin keskustan rajoitusalueella ilotulitteita ei saa käyttää ollenkaan.

Ilotulitteiden käyttöä koskevat seuraavat ehdot:

• Ilotulitteita ei saa käyttää, jos alueella on voimassa maastopalovaroitus. Ilotulitusta harkitsevan on selvitettävä voimassa olevat varoitukset
  • Ilotulitteiden käyttö muussa kuin yksityisen henkilön järjestämässä yksityistilaisuudessa on ilotulitusnäytös, josta tulee tehdä ilmoitus poliisille.
  • Ilotulitteiden käyttäjän on käytettävä suojalaseja.
  • Hätämerkinantovälineitä saa käyttää vain todellisessa hätätilanteessa.
  • Ilotulitteiden käyttäjä on vastuussa niiden oikeasta käytöstä samoin kuin käytössä sattuneista vahingoista.
  • Ilotulituksesta muodostuvat roskat on siivottava käyttöpaikalta.
  • Ilotulitteiden käytössä on noudatettava tuotteen pakkauksessa esitettyjä käyttöohjeita.
  • Ilotulitteina saa käyttää vain yleiseen kauppaan ja yksityiseen kulutukseen hyväksyttyjä tuotteita.
  • Ilotulitteet on ammuttava vähintään 15 metrin etäisyydeltä rakennuksista.
  • Ilotulitteita ei saa suunnata tai heittää ihmistä tai rakennusta kohti, eikä niitä saa käyttää yleisön joukossa.
  • Ilotulitteita ei saa ampua rakennuksien katoilta, parvekkeilta tai terasseilta.

Ilotulitteita ei saa luovuttaa alaikäisille tai päihtyneille henkilöille.