Turku-Uusikaupunki-Turku museojuna lättähattu pe 2.8. ja la 3.8.

Museojuna lättähatun aikataulut:
Pe 2.8. Tku-Uki, saapuminen klo 11
Pe 2.8. Uki -Tku, lähtö klo 13.30

Pe 2.8. JUHLAJUNA Tku-Uki, saapuminen klo 17.15
Pe 2.8. Uki-Tku, lähtö klo 20

La 3.8. Tku-Uki, saapuminen klo 12.20
La 3.8. Uki-Tku. lähtö klo 14.20

La 3.8. Tku-Uki, saapuminen klo 17.40
La 3.8. Uki-Tku, lähtö klo 20

Kalaranta, Uusikaupunki.

Lättähattu museojuna

Tule kanssamme juhlistamaan Uudenkaupungin rautatien satavuotista historiaa lättähatun kyydissä. Lättähattu ajamme Turusta Uuteenkaupunkiin perjantaina 2.8. sekä lauantaina 3.8. kaksi junaa päivässä, joista perjantain toinen juna (tunnus MUS 1923) saapuu aikataulun mukaan Uuteenkaupunkiin tarkalleen 100 vuotta ensimmäisen junan jälkeen.

Perjantaina molemmissa Turku – Uusikaupunki suunnan junissa esitellään Turun ja Uudenkaupungin välisen rautatien vaiheita ja historiaa Markku Nummelinin toimesta, joka tunnetaan pitkän linjan rautaisena rautatiealan ammattilaisena, kuin intohimoisena rautatieharrastajana. Nummelin on myös kirjoittanut kirjan Turun – Naantalin – Uudenkaupungin rautatiestä, jota on myynnissä junassa.

Junaan voi nousta myös väliasemilta tai matkustaa Uudestakaupungista Turun suuntaan ja takaisin. Junat pysähtyvät Raisiossa, Mynämäellä, Nousiaisissa ja Vinkkilässä.
Huomioithan että asemarakennukset ovat yksityisomistuksessa. Kunnioitattehan yksityisalueita junaan siirtyessä.
Uudessakaupungissa juna ajaa Kalarannan seisakkeelle. Uudessakaupungissa jää mukavasti aikaa tutustua lähiseutuun, museoihin ja käydä syömässä tai kahvilla.

Lastenrattaat tai muut kookkaammat matkatavarat kulkevat maksutta junan matkatavaraosastossa.
Pyydämme huomioimaan, ettei juna ole esteetön ja junaan nousu tapahtuu Turkua lukuun ottamatta maastosta tai matalalta laiturilta jyrkkiä portaita pitkin.

Tervetuloa nostalgiselle matkalle juhlistamaan satavuotiasta Uudenkaupungin rautatietä!

Museojunan aikataulut:
Pe 2.8. Tku-Uki, saapuminen klo 11
Pe 2.8. Uki -Tku, lähtö klo 13.30

Pe 2.8. JUHLAJUNA Tku-Uki, saapuminen klo 17.15
Pe 2.8. Uki-Tku, lähtö klo 20

La 3.8. Tku-Uki, saapuminen klo 12.20
La 3.8. Uki-Tku. lähtö klo 14.20

La 3.8. Tku-Uki, saapuminen klo 17.40
La 3.8. Uki-Tku, lähtö klo 20

Lisätietoja lipuista ja väliasemista.

Muutokset mahdollisia.

Ensimmäinen juna saapui Uuteenkaupunkiin 2.8.1924 klo 17.15.
Sata vuotta myöhemmin, 2.8.2024 klo 17.15 saapuu tapahtumaa juhlistamaan Haapamäen museoveturiyhdistyksen museojuna (lättähattu-moottorivaunut).
Sillan vieressä Tervatorilla juhlistetaan tapahtumaa.

TERVATORIN OHJELMA pe 2.8. klo 17.15 alkaen
Juhlajuna saapuu Kalarantaan
Tervetulofanfaari, Uudenkaupungin VPK
Avaussanat, Leena Arvela-Hellen, kaupunginarkkitehti
Radan historiaa, Mari Jalava, museonjohtaja
Musiikkia, Naiskuoro D’Ameni

Matkailuneuvonnan piste paikalla tapahtuman ajan.
Wahlbergin museotalo ja Turku-Uusikaupunki -radan historiasta kertova näyttely on avoinna perjantaina 2.8. klo 10-19 ja lauantaina 3.8. klo 11-16.