Kansallisen veteraanipäivän vietto Uudessakaupungissa 26.-27.4.

Veteraanien muistomerkki

Kansallinen veteraanipäivä on sotaveteraanien kunniaksi vietettävä juhlapäivä, jonka keskeisenä teemana on veteraanien perinnön siirtäminen seuraaville sukupolville. Veteraanipäivää vietetään Kalannissa jo perjantaina 26.4.  seppeleenlaskuin sekä juhlatilaisuudella Kalannin seurakuntakodissa. Uudenkaupungin keskustassa, Lokalahdella ja Pyhämaassa lasketaan seppeleet lauantaina 27.4.

Pe 26.4. klo 11 - Seppeleenlasku Kalannin Sankaripatsaalle ja Karjalaan jääneiden muistokivelle, sekä kukkien lasku Kalannin veteraanikivelle. Tämän jälkeen juhlatilaisuus Kalannin seurakuntakodissa. Juhla sisältää mm. musiikkiesityksiä, Vakka-Suomen Sotaorvot ry:n ryijyn luovutuksen seurakunnalle, sekä kahvituksen. Juhlapuhujana on tekniikan tohtori Aappo Kontu.

La 27.4. klo 11 - Seppeleenlasku Uudenkaupungin Uuden kirkon veteraanikivelle, Lokalahden veteraanikivelle kirkon edustalla ja Pyhämaan sankarihaudoille.

Järjestäjät: Uudenkaupungin seurakunta, Uudenkaupungin kaupunki, Vakka-Suomen Sotaorvot ry, Uudenkaupungin Perinnetoimikunta, Uudenkaupungin Maanpuolustusnaiset ry, Kalannin Sotaveteraanit ry ja sen tuki- ja perinnetyöntekijät, sekä Kalannin Martat -86ry