Salmen, 17 kaupungin korttelit 34-45, Salmenkatu asemakaavan kumoaminen

Ak1704 ilmakuva suunnittelualueesta

Salmen, 17. kaupunginosan korttelit 34-45 sekä katu, liikenne- ja virkistysalueet.

UUDENKAUPUNGIN RATA RAUTATIEALUE – SALMENKATU ASEMAKAAVAN KUMOAMINEN

Kaavan tunnus

Ak 1704

Kaavan vaiheet

• Vireilletulokuulutus ja Osallistumis- ja arviointisuunnitelma nähtävillä 26.10.2023 – 13.11.2023
  • Kaavaehdotus 30.11-18.12.2023
  • Hyväksyminen 15.1.2024 (khalI)
  • Voimaantulokuulutus 15.2.2024

Kuvaus kaavasta

Asemakaavan kumoaminen koskee osaa asemakaavasta Salmen 17. kaupun-ginosan korttelit 34 - 45 sekä katu-, liikenne- ja virkistysalueet. Kumottava kaava-alue sijaitsee Salmen alueella, Wasaborgin tallin ja Salmen-kartanon palvelukeskuksen kohdalla, välillä Kartanonkatu – Lokalahdentie.

Asemakaavan kumoaminen liittyy Turku -Uusikaupunki -radan peruskunnos-
tushankkeeseen. Voimassa olevassa asemakaavassa on osoitettu Salmenkadun katualue ja radan alikulku Wasaborgin tallin kohdalle. Radan kunnostussuunnitelmassa paikalla oleva tasoristeys on osoitettu säilytet-täväksi kevyen liikenteen käyttöön, mutta tämä suunnitelma on ristiriidassa voimassa olevan asemakaavan kanssa. Tasoristeyksen säilyttäminen edellyttää kaavan kumoamista Salmenkadun ja rautatiealueen osalta.
Kaavan kumoamisen tavoitteena on mahdollistaa ratasuunnitelmassa esitetyn tasoristeyksen säilyminen.