salonki

20.6.2023 09:08

Kaupungin museokohteiden kesä hyvässä vauhdissa

Uudenkaupungin kaupungin ylläpitämien museokohteiden kesä on lähtenyt hyvällä vauhdilla käyntiin. Wahlbergin museotalossa Yliselläkadulla on tänä kesänä monenlaista nähtävää ja koettavaa. Tupakkatehtailijan 1870-luvulla rakennuttamassa komeassa porvariskodissa voi todella aistia menneiden porvaristalojen tunnelmaa: käsinmaalattuja tapetteja, koristeellisia kattomaalauksia ja kaakeliuuneja, vanhoja viherkasveja, koriste-esineitä, taidetta, helmikirjailtuja käsitöitä jne. Talon yläkerrassa taas tunnelma vaihtuu kaupungin merellistä historiaa esittelevään osastoon. Täällä voi myös nähdä, miten taidokkaasti muurarit ovat yhdistäneet savuhormeja yhteen savupiippuun.

varustamon konttori

Tänä kesänä koko museotalon tiloihin levittäytyy merikapteeneista kertova näyttely Kapteenit, moniosaajia merellä ja maissa. Näyttely esittelee kahdeksan uusikaupunkilaista merikapteenia ja heidän merkitystään paitsi laivojen päällikköinä myös muilla elämä alueilla.

Wahlbergin museotalossa järjestetään kesätiistaisin klo 10.30 ja -torstaisin klo 15.30 noin puolen tunnin kesäopastuksia pääsymaksun hinnalla. Wahlbergin museotalo on avoinna 27.8. saakka MA-PE 10-17, LA-SU 12-15 (juhannuksena suljettu). Pääsymaksu 5€, Museokortti käy maksuvälineenä.

lasten leikkipaikka

Lasten museo

Uudenkaupungin museoissa myös lapset viihtyvät. Wahlbergin museotalossa voivat lapsivieraat mm. tehdä väritystehtäviä, onkia kaloja, tehdä kapteenin määräyksestä salapoliisitehtäviä, koota suurikokoisia palapelejä, leikkiä piharakennuksen leikkituvassa, ratsastaa keppareilla jne.

Merimiehenkotimuseossa voi mm. testata, millaista oli pyykinpesu ennen pesukoneita ja siellä sekä Luotsimuseossa voi myös kokeilla salapoliisin taitoja.

luotsimuseon esineitä

Luotsimuseo ja Merimiehenkotimuseo avautuneet kesään

Vallimäellä sijaitseva entinen luotsiasema ja Myllymäen länsilaidalla sijaitseva Merimiehenkotimuseo ovat myös avautuneet kesäksi. Museot ovat avoinna 6.8. saakka päivittäin 12-15 ja näihin museoihin on vapaa sisäänpääsy.

Juhannuksena 23.-25.6. kaikki kolme museota ovat suljettuina.