Kulttuuri- ja liikuntaluotsitoiminta

Kulttuuri- ja liikuntaluotsit ovat vapaaehtoisia, joita voi pyytää mukaan erilaisiin tilaisuuksiin sosiaaliseksi tueksi. Luotsia voi pyytää seuraksi esimerkiksi jännityksen, ujouden tai muun vastaavan syyn vuoksi tai ihan vain siitä syystä, että osallistuminen tilaisuuksiin ilman kaveria ei tunnu luontevalta. Toimintaa koordinoidaan Uudenkaupungin hyvinvointi- ja vapaa-aikapalveluissa.

Voit saada luotsin mukaasi muun muassa seuraavanlaiseen toimintaan:

• Kaikenlaiseen maksuttomaan kulttuuri- ja liikuntatoimintaan (esim. kirjasto- ja taidenäyttelykäynnit, maksuttomat konsertit ja teatteriesitykset, luontokävelyille, jne.)
  • Kaikkeen Uudenkaupungin Hyvinvointi- ja vapaa-aikapalveluiden toimintaan maksullisuudesta riippumatta (esim. museokäynnit, uimahallikäynnit, kulttuurikeskus Crusellin tapahtumat, jne.)
  • Kulttuuri- ja liikuntaluotsien yhteistyökumppaneiden järjestämät tapahtumat (katso lista tämän sivun lopusta)
  • Jos sinulla on jokin muu tilaisuus tai toiminta mielessä, ota yhteyttä koordinaattoreihin! Yritämme järjestää luotsin osallistumisen mahdollisimman laajasti eri tilanteisiin.

Kulttuuri- ja liikuntaluotsin tilaaminen

Luotsi tilataan ottamalla yhteyttä keneen tahansa kaupungin luotsikoordinaattoreista, joiden yhteystiedot löydät tältä sivulta. Kerro heille oma nimesi, puhelinnumerosi ja/tai sähköpostiosoitteesi, sekä se tilaisuus, johon luotsia toivot.

Koordinaattori sopii sinulle luotsin vapaaehtoistemme joukosta ja on sinuun uudestaan yhteydessä. Samalla koordinaattori kertoo sovitun tapaamisajan ja -paikan sekä luotsin tuntomerkit.

Huomaa, että maksullisissa tilaisuuksissa olet itse velvollinen maksamaan oman pääsymaksusi, mutta Uudenkaupungin kaupunki vastaa luotsin kuluista.

Luotsikoordinaattorit - ota yhteyttä!

Piirroksenomainen koira ja sen vieressä puhekupla, jossa lukee: "Mennään yhdessä tutkimaan!".
Tunnistat kulttuuri- ja liikuntaluotsitoiminnan tästä logosta. Outi Markkasen Piski-hahmo on kulttuuriluotsien valtakunnallisen verkoston tunnus.

Kulttuuri- ja liikuntaluotsien yhteistyökumppanit

Järjestätkö tapahtumia, kursseja, harrastustoimintaa tai muita kulttuuri- ja liikuntapalveluja, ja haluaisit liittyä luotsitoiminnan yhteistyökumppaniksi? Ota yhteyttä koordinaattoreihimme ja sovitaan yksityiskohdista! Yhteistyöstä ei koidu sinulle kuluja vaan hyvitämme luotsien pääsymaksut.

Ryhdy luotsiksi

Kaipaatko mielekästä ja tärkeää tekemistä vapaa-ajallesi? Kulttuuri- ja liikuntaluotsiksi voi lähteä mukaan matalalla kynnyksellä. Luotsikoulutus kestää noin 3 tuntia ja koulutustilaisuuksia järjestetään 2-3 kertaa vuodessa. Voimme myös pyynnöstä järjestää koulutuksen lyhyellä varoitusajalla vähintään kolmen hengen ryhmille. Ole yhteydessä koordinaattoreihin, mikäli kiinnostuit!

Luotsina tutustut uusiin ihmisiin ja pääset maksutta erilaisiin kulttuuri- ja liikuntatilaisuuksiin, kun olet asiakkaan seurassa. Luotsilta odotetaan vastuullisuutta, avointa mieltä ja vähintään 16 vuoden ikää. Asiantuntijuutta kulttuuriin tai liikuntaan liittyen ei odoteta, vaan voit osallistua mukaan täysin omana itsenäsi ja omilla taidoillasi.

Luotsitoiminta on vapaaehtoistoimintaa eikä koulutuksessa käynti tai luotsina olemisen kokeilu velvoita sinua pitkäaikaiseen toimintaan.