Opettaja ja oppilaat piirissä liikuntasalin lattialla.

Mentor rehtorin työn tukena - Opetuksen laatu vahvistuu mentoroinnin avulla

Olen lukuvuonna 2019-2020 saanut kulkea Lokalahden ja Saarniston koulujen henkilöstön rinnalla ja pyrkinyt olemaan myös läsnä näiden koulujen arjessa. Toimin näiden koulujen rehtoreiden mentorina.
Keväällä siirtyminen koronan vuoksi etäopetukseen vaikutti myös mentorointiin; koulussa käyminen ei tuntunut tarkoituksenmukaiselta. Tärkeää oli kuitenkin, että yhteys kouluihin säilyi. Olen iloinen siitä, että saan jatkaa mentorointia näissä kouluissa myös kuluvana lukuvuonna 2020-2021.

Mentoroinnin mahdollistaa yhdeksän kunnan yhteinen - Opetushallituksen tukema - #Paraskoulu Varsinais-Suomi -hanke. Kukin hankekunta osallistuu myös omalla osuudellaan hankkeesta koituviin kuluihin. Hankkeessa kehitetään varhaiskasvatus- ja perusopetusyksiköiden johtamista, oppilaan kolmiportaisen tuen käytäntöjä sekä hyvinvointia mm. kunnan sisällä eri toimijoiden sekä kuntien välisellä yhteistyöllä.

#Paraskoulu Varsinais-Suomi -hanke päättyy kuluvana vuonna 2020. Käynnissä olevat mentoroinnit kuitenkin jatkuvat koko lukuvuoden.

On etuoikeus saada olla läsnä arjessa, jossa koko opetustoimen missio on saada koulut hehkumaan. Juuri tänä aikana se toteutuakseen edellyttää halua ja kykyä uida vastavirtaan. Jo Curre Lindström vuonna 1995 julisti matkalla maailman mestaruuteen yhtenä taikaloitsuistaan: ”Innosta ihmisten innostajaa itsessäsi. Rakasta itseäsi sen kautta, millaiseen loistoon toiset yltävät sinun kauttasi.”

Mistä satunnainen vierailija tunnistaa hehkuvan koulun?
Nyt on tärkeää pohtia, mitkä asiat saavat koulun hehkumaan.

Paperilla oleva puu, jonka rungossa ja lehdissä on tekstiä.

Lopuksi.

Katsoin televisiosta Muumilaakson tarinoita.

Muumilaakso on yhteisö, jossa rauha, luottamukseen perustuva vuorovaikutus, toisista välittäminen ja kiireettömyys vallitsevat. Silti siellä tapahtuu koko ajan. Asukkaat toimivat yhdessä ja erikseen, mutta aina he löytävät toisensa. Vaikka yhteisö on näennäisesti suljettu ja asustaa laaksossa, sieltä matkustetaan pois, sinne tullaan takaisin, vieraat tulevat sinne ja heidät oitis hyväksytään. Muumilaakso on salliva yhteisö. Voisi sanoa, että Muumilaakso kasvaa luottamuksesta, joka yhdistää asukkaita.

Miten muumit suhtautuvat Haisuliin? –Vaikka Haisuli välillä käyttäytyy tyhmästi ja tekee tyhmyyksiä, joita muumit eivät hyväksy, niin kuitenkin on sellainen olo, että Haisulin he hyväksyvät.

Toivo Lonkila on kirjassaan Koulutuksen tähdenvälejä – koulun uudistaminen lyhyesti – lausunut mm. näin: ”Kouluorganisaation laadusta kertoo paljon se, miten suhtaudutaan epäonnistumisiin, vastoinkäymisiin ja virheisiin.”

Hyvässä organisaatiossa jokainen saa olla joskus Haisuli.

Muumilaakson tarinoissa esiintyy myös Mörkö.

Miten muumit suhtautuvat Mörköön? –Mörköä pelätään. Siihen suhtaudutaan vihamielisesti. Se pyritään torjumaan, vaikka kukaan ei oikeastaan tunne sitä – vai juuri sen takia?

Tässäkin suhteessa meillä ja muumeilla riittää yhteistä pohdittavaa.

Toivo Lonkila on kirjoittanut tuossa em. kirjassaan myös näin: ”Koulu on sisäistänyt kansanperinteen mukaisen uskon sanamagiaan. Joka tietää sanat, hallitsee olevaisen. Nykyisin se ei riitä. On hallittava kuvat, erityisesti mielikuvat.”

Mielikuva hyvin toimivasta koulusta vastaa mielestäni hyvin kuvausta Muumilaaksosta.

Yle kertoo mentor-toiminnasta 25.11.2020 julkaistussa uutisessa.

Yle Uutiset Lounais-Suomi kertoi mentor-toiminnasta tiistaina 24.11.2020. Uutiseen pääsee tästä linkistä.

Jyrki Välimäki
Rexit mentoroi -ryhmä