Uudessakaupungissa on vapaata tonttimaata kerros- ja rivitalorakentamiseen. Kaupungin vapaista kerros- ja rivitalotonteista voi tiedustella kartta- ja tonttipalvelusta.

Tontin varaamisesta peritään 300 € suuruinen varausmaksu. Tontti varataan täyttämällä varaushakemus ja maksamalla varausmaksu 300 € tilille FI 56 5491 0220 0004 54. Kun tuot varaushakemuksen henkilökohtaisesti karttapalveluun, voi varausmaksun samalla maksaa myös käteisellä. Mikäli varaaja ei vuokraa tonttia tai peruuta varausta sen voimassaoloaikana, varausmaksua ei palauteta.

Maksamisen jälkeen varauksesta tehdään varaus/vuokrauspäätös, jonka tultua lainvoimaiseksi (noin 1 kuukauden kuluessa päätöksen päiväyksestä), vuokrasopimus voidaan allekirjoittaa. Varausaikana, ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista tontille tulevan rakennuksen piirustukset on esitettävä kaupunkisuunnittelun hyväksyttäväksi. Tontin vuokrasopimuksen tai kauppakirjan on oltava allekirjoitettuna ennen rakennusluvan saamista.

Lukkosepänkadulle nousee uusi kerrostalo