Tällä sivulla

mobiiliopas

Uudenkaupungin museon eri Seinätön museo -mobiilioppaista löydät tietoa kaupungin menneisyydestä. Uudenkaupungin museo on julkaissut 12 mobiiliopastusreittiä, jotka toimivat älylaitteilla, kännykällä, tabletilla tai pöytätietokoneellakin. Kaikki Uudenkaupungin museon Seinätön museo -mobiilioppaat löytyvät Tarinasoittimen sivuilta.

Crusellin jäljillä -opas

Crusellin jalanjäljillä -mobiiliopas esittelee säveltäjä Berndt Crusellin lapsuuden aikaista Uuttakaupunkia. Kierros kannattaa aloittaa säveltäjän syntymäkodin paikalta, Myllykatu 6. Kierroksen aikana selviää, miten kaupunkilaiset elivät ja mistä saivat elantonsa 1700-luvun lopulla. Kaikkiaan kymmenen eri karttapistettä kiertävät kaupungin keskustan alueella. Opasta voi lukea tai kuunnella suomeksi ja lukea myös englanniksi.

Crusellin jäljillä -mobiilioppaaseen pääset tästä linkistä

Pyhämaan kulttuuripolku

Pyhämaan Kotiseutuyhdistyksen ja museon yhdessä laatima mobiiliopas Pyhämaan kirkonkylän alueelta. Opas esittelee Pyhämaan menneisyyttä kaikkiaan kahdeksan eri pysähdyspaikan avulla. Oppaan avulla saa tietoa mm. Laihosen torpasta, Pyhämaan koulujen historiasta, kirkoista ja hautausmaasta, Myllynkallion mamsellimyllystä, laivanrakennuksesta ja kalastuksesta sekä Pyhämaan kaupoista. Pyhämaan kulttuuripolku -oppaaseen tästä linkistä.

Uudenkaupungin muistomerkit seinättömästi

Opaste tarjoaa käyttäjälle Uudenkaupungin muistomerkit, ulkoveistokset ja muistolaatat ja niiden taustat mobiilisti. Opaste sisältää viitisenkymmentä kohdetta. Mukana ovat mm. venäläinen hautausmaa, kullantekijöiden muistokivi, pääministeri A. K. Cajanderin muistolaatta, Jussi Vikaisen tekemä Kalastajanaisen suru –sankaripatsas jne. Uudenkaupungin muistomerkit -sovellukseen tästä linkistä.

Kaupunginlahden historiaa seinättömästi

Miltä Uudenkaupungin Kaupunginlahden ympäristössä näytti ennen meitä? Mobiiliopasteessa on kuvia, karttoja sekä tietoa kaupungin keskustaan tulevan merenlahden, Kaupunginlahden vaiheista ja maisemista. Opas luettavissa ja kuunneltavissa suomeksi ja luettavissa myös englanniksi Pääset Kaupunginlahti-oppaaseen tästä.

Ruokolanjärven ympäristön menneisyyttä

Keväällä 2020 valmistui opas, joka esittelee Uudenkaupungin keskustassa sijaitsevan Ruokolanjärven ympäristöä. Järven ympäri on mahdollista kävellä mm. kevyenliikenteenväylää ja kuntopolkua pitkin. Reitin varrella on 11 pistettä, joissa kerrotaan juuri sen paikan historiasta. Tällaisia kohteita ovat mm. olutpanimo ja viinapolttimot, Itäpuisto ja villatavaratehdas. Tämän reitin tekstit ovat myös kuunneltavissa. Oppaaseen pääsee tästä linkistä.

Wähälasten Uusikaupunki

Lasten elämään liittyviä paikkoja 1800-1900-lukujen vaihteen Uudessakaupungissa esittelee Wähälasten Uusikaupunki -opaste, joka perustuu museon samannimiseen julkaisuun. Tästä opasteesta löytyy myös pieniä "tietokilpailukysymyksiä". Oppaaseen pääset tästä linkistä.

Talotarinoita

Vuonna 2020 museon päänäyttely esitteli Talotarinoita. Myös tähän näyttelyyn liittyi opas. Tämän mobiilioppaan avulla Wahlbergin museotalon näyttely on saavutettavissa myös museon ulkopuolella ja itse näyttelyn jo päätyttyä. Talotarinoita-oppaassa esitellään kymmenen rakennusta, joita ei kuitenkaan enää fyysisesti ole olemassa. Talotarinoita oppaaseen pääset tästä linkistä.

Löydät Talotarinoita-oppaaseen oheistehtäviä linkkien kautta (pohdintatehtävät ja ristikko).

Uudenkaupungin rauhan paikat

Mobiilopas esittelee vuonna 1721 Uudessakaupungissa solmitun suuren Pohjan sodan päättäneen Uudenkaupungin rauhan paikkoja kaupungin keskusta-alueella. Kaikkiaan 16 kohteen avulla voi tutustua niihin paikkoihin, jotka liittyivät joko rauhan solmimiseen, tai joissa rauhan perintö on vieläkin näkyvissä. Missä rauha solmittiin, missä asuivat neuvottelijat, miksi Rauhanpuisto tai Rauhankatu jne. Uudenkaupungin rauha -mobiilioppaaseen pääset tästä linkistä.

Isonvihan jälkiä

Uudenkaupungin rauhan juhlavuonna 2021 valmistui myös toinen mobiiliopas, joka esittelee isonvihan jälkiä vakkasuomalaisessa luonnossa. Sen avulla voi käydä katsomassa mm. Pyhämaassa sijaitsevia ryssänuuneja sekä erilaisia luolia ja koloja, joihin vainolaista on tarinoiden mukaan paettu. Isonvihan muisto -oppaaseen pääset tästä linkistä.

#museokännykässä -mobiilisovellus

Tämä opaste on suunnattu etenkin koululaisille. Opaste vie kohteisiin, jotka jotenkin liittyvät uusikaupunkilaisten nuorten ja lasten maailmaan. Sovelluksen avulla on mahdollista tutkiskella, mitä esimerkiksi Leijonapuiston paikalla oli ennen tai milloin rakennettiin jäähalli, Pohitullin koulu jne. Pääset Museokännykässä -sovellukseen tästä.

Kartsalla - uusikaupunkilaisnuorison hengailupaikkoja 1950-90-luvuilta

Kartsalla-mobiilopas liittyy Wahlbergin museotalon kesällä 2018 esillä olleeseen näyttelyyn Kartsalla. Mobiilioppaan avulla voit katsella paikkoja, joissa uusikaupunkilaisnuoriso kokoontui 1950-90-luvuilla. Muistatko, missä oli Tyrkkyputki, Kulmis, Ala-grilli, Tikkari jne.? Kartsalla oppaaseen pääset tästä.

Uusikaupunki 1918

Opas esittelee vuoden 1917-1918 tapahtumapaikkoja Uudessakaupungissa. Kaikkiaan 11 kohteen avulla voi tutkia, mitä Uudessakaupungissa tapahtui noina epävarmuuden ja epäjärjestyksen aikoina. Kohteiden otsikossa oleva järjestysnumero antaa mahdollisuuden tutustua paikkoihin tavallaan aikajärjestyksessä, mutta niitä voi toki tutkia missä järjestyksessä vain. Pääset Uusikaupunki 1918 -mobiiliopasteeseen tästä linkistä.