Lapsi ja teini-ikäinen tyttö keinuvat leikkipuistossa kesällä.

2.10.2024 09:35

Uusikaupunki palkittiin onnistuneesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöstä yli 280 000 euron valtionosuudella

Hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen (hyte) työssä on onnistuttu Uudessakaupungissa niin hyvin, että valtio maksaa kaupungille hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen ”palkintorahaa” tänä vuonna 282 594 €. Raha maksetaan kunnille hyte-kertoimen mukaisesti. Kunnan hyte-kerroin määräytyy sen mukaan, miten työssä on onnistuttu.

Vakka-Suomen seutukunnassa Uusikaupunki on selvä ykkönen ja myös Varsinais-Suomen alueella aivan kärjen tuntumassa, kun tarkastellaan kuntien hyte-kertoimia. Kuntakohtaisiin tietoihin voi tutustua tarkemmin avoimessa sotkanet-tietokannassa.

Hyvinvoinnin -ja terveyden edistämisen ”hyte-palkintorahaa” maksetaan kunnille osana peruspalveluiden valtionosuuksia. Rahasumma perustuu laskentakaavaan, joka ottaa huomioon, kuinka hyvin kunta on onnistunut hyte-työssään.

Tämä kuntien uusi valtionosuus tuli voimaan vuoden 2023 alusta. Perinteisesti valtionosuudet ovat määräytyneet lakisääteisten palvelujen laskennallisten kustannusten pohjalta siten, että kunta ei ole voinut niihin vaikuttaa. Hyte-kerroin on uudenlainen tapa laskea valtionosuuksia, koska kunnassa voidaan vaikuttaa sen muodostumiseen. Mitä paremmin kunta siis hoitaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävänsä, sitä enemmän kunnalle maksetaan valtionosuutta.

Hyte-raha laskelmassa kunnan tekemää työtä arvioidaan yhteensä 21 mittarin perusteella. Näistä 15 mittaria koskee nykyistä toimintaa (prosessi-indikaattorit) ja 6 mittaria keskittyy työn tuloksiin (tulosindikaattorit). Mittareiden perusteella lasketaan kunkin kunnan oma hyte-kerroin. Kuntien tekemää työtä arvioidaan pääosin aina edellisen kahden vuoden aikana tehdyn työn osalta ja joidenkin indikaattorien osalta tietoa kerätään joka kolmas vuosi.

Hyvinvoinnin -ja terveyden edistäminen on poikkihallinnollista työtä, jota Uudessakaupungissa koordinoi ja johtaa hyvinvointijohtaja Jan Vuorenlaakso. Vastaavana toimielimenä on hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta.

-Uudenkaupungin kaupungin hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen työtä arvioidaan jatkuvasti osana THL:n TEAviisari-arviointia ja viime vuosina tuloksemme ovat kehittyneet näissä arvioinneissa hyvin positiivisesti, toteaa Vuorenlaakso. - Se, että meidän poikkihallinnollinen hyvinvoinnin- ja terveyden edistämisen työ realisoituu näin selkeästi euroiksi, tuo näkyväksi sen työn, mitä olemme yhdessä tehneet.

Erityisen merkittävä onnistuminen tämä on kasvun- ja oppimisen palveluille sekä hyvinvointi- ja vapaa-aikapalveluille, joiden vastuualueelle suurin osa arvioinnissa käytetyistä mittareista kohdistuu.

Opetustoimenjohtaja Arja Kitola on erittäin iloinen siitä, että hyvinvointipalveluiden sekä kasvun ja oppimisen palveluiden tiivis yhteistyö tuottaa myös taloudellista tulosta.

-Teemme tärkeää lasten ja nuorten hyvinvointityötä mm. koulunuorisotyön, osallisuuden, ravitsemuksen, liikunnan, kulttuurikasvatuksen, turvallisuuden ja monikulttuurisuuden teemoissa. Myös toimiva yhteistyö nuorisovaltuuston kanssa on tärkeä onnistumisen edellytys.

Hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunnan puheenjohtaja Pilvi Marselan mielestä tämä on erittäin hieno ja ansaittu kiitos hyvin tehdystä työstä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen eteen.

-Kiitos omasta ja koko lautakunnan puolesta kaikille, jotka olette tehneet töitä tämän saavutuksen eteen. Jatketaan samaan malliin.

Avainsanat