Uudenkaupungin Veden logo pyöreä

8.8.2024 16:38

Yleinen arvonlisäverokanta muuttuu 1.9.2024

Uutta arvonlisäverokantaa tullaan soveltamaan sellaisiin tavaroihin ja palveluihin, joiden verokanta on nyt 24 prosenttia. Myös Uudenkaupungin Veden vesi- ja jätevesikäyttömaksujen, perusmaksujen sekä palvelumaksujen arvonlisävero tulee nousemaan. Muutos ei edellytä vesihuollon asiakkailta toimenpiteitä. Uudenkaupungin Veden liittymismaksut eivät ole arvonlisäveronalaista.

Uudenkaupungin Veden asiakkaita laskutetaan 24 prosentin arvonlisäverokannan mukaisesti 31.8.2024 asti. Elokuussa osa asiakkaista on saanut normaalin laskutusrytmin mukaisen arviolaskun heinä-syyskuulta. Arvonlisäveron muutoksen vuoksi asiakkaat saavat syyskuussa hyvityslaskun, jossa hyvitetään syyskuun vesimaksut. Hyvitys siirretään suoraan seuraavaan laskuun, eikä tämä vaadi asiakkailta toimenpiteitä.

Arvonlisäveron muutoksen vuoksi pyydämme asiakkaita ilmoittamaan tasauslaskutusta varten vesimittarin lukeman 31.8. Kulutusweb-palvelussa tai sähköpostilla vesilaskutus@uusikaupunki.fi. KulutusWebin tunnukset saat viimeisimmästä laskusta. Jos mittarinlukemaa ei ole ilmoitettu, tehdään asiakkaalle arviotasaus elokuun viimeiselle päivälle.

Marraskuussa asiakkaat saavat seuraavan laskun, joka sisältää syys-joulukuun arvioidut vesi- ja jätevesimaksut ja perusmaksut 1.9.2024 alkaen.

Tämän jälkeen vuonna 2025 laskutuspäivät jatkuvat normaaliin tapaan uuden verokannan mukaisesti. Vesilaskujen laskutuspäivät voi tarkistaa Uudenkaupungin Veden verkkosivuilta: Vesilaskutus ja hinnasto | Uudenkaupungin kaupunki (uusikaupunki.fi).

Uudet hinnat, jotka tulevat voimaan arvonlisäverokannan muutoksen jälkeen, on nähtävissä kokonaisuudessaan Uudenkaupungin Veden verkkosivuilla: Vesihuollon hinnastot | Uudenkaupungin kaupunki (uusikaupunki.fi).

Avainsanat