nainen pyörän kanssa kaupungin rannalla

28.6.2024 10:59

Haastepyöräily -kampanjan lopputulos ylitti taas miljoona kilometriä

Tämän vuoden LiikU Haastepyöräily -kampanjassa vapusta juhannukseen poljettiin yhteensä 1 124 142 pyöräilykilometriä (vuonna 2023 lopputulos 1 073 330 km). Kampanja kannustaa kaikenikäisiä sekä -tasoisia lounaissuomalaisia pyöräilemään omien tavoitteiden mukaan. Tietojen kerääjänä toimi maksuton Liikkuen läpi vuoden -mobiilisovellus, joka toimii älypuhelimessa, tabletissa ja tietokoneella, mutta myös pyöräilykortteja ja kirjausvihkoja oli käytössä osassa kunnissa. Osa kunnista jatkaa Haastepyöräily -kampanjaa elokuun loppuun asti.

LiikUn Haastepyöräily -kampanjaa on järjestetty Satakunnassa jo yli 30 vuoden ja Varsinais-Suomessakin yli 20 vuoden ajan. Kampanjan tavoitteena on ollut kannustaa pyöräilyyn matalalla kynnyksellä, sekä lisätä tietoa pyöräilyn terveys- ja ympäristöhyödyistä. Nykymuotoinen kampanja on kerännyt viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 23 miljoonaa kilometriä. Kampanjan tavoitteena on myös tukea Euroopan parlamentin ja komission tavoitteita kaksinkertaistaa pyöräilykilometrit vuoteen 2030 mennessä.

Kampanjassa oli mukana 42 kuntaa, jotka kisailivat kolmessa eri sarjassa. Tulokset ja sijoituksen määrää poljetut kilometrit suhteutettuna kaupungin / kunnan asukaslukuun. Kuntakisassa voittivat seuraavat kunnat:

• Alle 5 000 asukkaan sarjan voitti Karvia
  • Yli 5 000 asukkaan sarjan voitti Huittinen
  • Yli 10 000 asukkaan sarjan voitti Rauma

Voittajakunnat olivat saaneet hienosti mukaan eri ikäisiä pyöräilijöitä ja järjestäneet kampanjaa tukevia pyöräilytapahtumia eri tahoille. Myös kuntien hyvällä tiedottamisella pyöräilijät ovat löytäneet kampanjan, sekä kirjanneet omat pyöräilykilometrit kampanjan kirjauksiin, toteaa LiikUn terveysliikunnan kehittäjä Juha Koskelo.

Uudessakaupungissa poljettiin yhteensä 25 177 kilometriä (1,68 km/as). Haastepyöräilyn suoritukset kirjattiin pääsääntöisesti mobiilikirjauksina ja tilannetta pystyi seuraamaan reaaliaikaisesti, mutta mukana oli myös muutama pyöräilykortti.

Uudenkaupungin kampanjassa järjestetyn arvonnan palkinnot ilmoitetaan henkilökohtaisesti voittaneille. Kirjatuista tuloksista voit kysyä liikuntapalveluista.

Kampanjassa käytetty maksuton mobiilisovellus toimii vuoden ympäri Talviliikkuja-, Haastepyöräily- ja Syysliikkuja -kampanjoissa. Se sopii kaiken ikäisille ja tasoisille liikkujille ja sinne voi kirjata kilometrisuoritukset 18:sta eri lajista, jotka jäävät talteen omaan historiaan. Tarkemmat kampanjan tiedot löytyvät osoitteesta www.liiku.fi/liikkuenlapivuoden.