Maalaus vanhasta kirkosta

17.6.2024 11:22

Uudenkaupungin museon kesä vauhdissa

Juhannusviikosta lähtien Uudenkaupungin museon keskusta-alueen museokohteet ovat kaikki avoinna. Wahlbergin museotalon lisäksi ovensa ovat avanneet Luotsimuseo Vallimäellä ja Merimiehenkotimuseo Myllymäen länsilaidalla.

Wahlbergin museotalossa Yliselläkadulla on perusnäyttelyn lisäksi esillä näyttely satavuotiaasta Turku-Uusikaupunki -rautatiestä. Myös pihapiirin suutarinverstas ja suosittu lasten leikkipaikka ovat avautuneet kesäksi. Kesäaikana Wahlbergin museotalossa järjestetään pääsymaksun hinnalla noin puolen tunnin kesäopastuksia aina tiistaisin 10.30 ja torstaisin 15.30.

Tänä kesänä järjestetään myös lyhyitä taideopastuksia Wahlbergin museotalossa. Museonjohtaja Mari Jalava pitää uusikaupunkilaisia taiteilijoita museossa -aiheisen opastuksen perjantaina 28.6. ja keskiviikkona 3.7. klo 14.00 alkaen. Noin puolen tunnin kierroksen aikana kuullaan tarinoita ja nähdään esimerkkejä ainakin viiden uusikaupunkilaistaustaisen kuvataiteilijan elämästä ja tuotannosta. Opastuksille ei tarvitse ilmoittautua.

Luotsimuseo ja Merimiehenkotimuseo ovat 11.8. saakka avoinna juhannusta lukuun ottamatta joka päivä. Näihin museoihin on vapaa sisäänpääsy. Kalannin kotiseutumuseolla vietetään kotiseutujuhla Kalanti-päivää sunnuntaina 28.7. klo 18 alkaen.

Avainsanat