Komealupiinikasvustoja tien varressa

4.6.2024 08:22

Lupiineja ja jättipalsameja torjutaan Ugissa mobiilipelin avustamana - katso ohjeet ja osallistu!

Ohjeet pähkinänkuoressa:

Uuteenkaupunkiin aukeaa 10.6. klo 9 kaikille avoin vieraslajikasvien torjuntatehtävä, joka toteutetaan Crowdsorsa-mobiilipelillä. Torjumalla komealupiinia ja jättipalsamia pelaajat voivat ansaita tililleen rahaa jopa 25 senttiä neliömetriltä. Tempauksen tarkoituksena on hävittää Uudestakaupungista yhteensä yli 12 000 neliömetriä vieraslajikasveja.

1. Lataa ilmainen Crowdsorsa-mobiilipeli puhelimeesi ja luo itsellesi käyttäjätunnus. Käyttäjäprofiilista voit valita kielen: suomi, ruotsi ja englanti.
  2. Avaa Uudenkaupungin vieraslajitorjuntatehtävä ja tutustu huolellisesti sen ohjeistukseen.
  3. Kun tehtävä käynnistyy 10.6. klo 9, lähde etsimään ja torjumaan lupiineja ja jättipalsameja. Esiintymät videoidaan sovelluksella sekä ennen että jälkeen torjunnan.
  4. Lataa videot Crowdsorsan tarkistettavaksi.
  5. Kun videot on hyväksytty, voit pyytää niistä palkkion pankkitilillesi.

Mikäli tarvitset apua tai lisätietoa tehtävään liittyen, voit olla yhteydessä Crowdsorsaan sovelluksen kautta.

Miksi kauniita lupiineja torjutaan?

Ongelmaan tarttuminen on tärkeää, sillä kyseiset vieraslajikasvit ovat merkittävä uhka luonnon monimuotoisuudelle. Ne leviävät aggressiivisesti muodostamalla laajoja yksipuolisia kasvustoja, jotka syrjäyttävät alkuperäisluontoa ja häiritsevät ekosysteemien toimintaa. Kotimaisille kasvi- ja eläinlajeille tästä voi seurata uhanalaistumista tai jopa sukupuuttoa.

Vieraslajeista on haittaa myös ihmisille. Niistä aiheutuvien taloudellisten tappioiden arvioidaan olevan Suomessa jopa satoja miljoonia euroja vuodessa, ja eniten menetyksistä kärsivät maa-, metsä- ja kalatalous. Muita haittoja ovat muun muassa erilaiset terveysriskit sekä virkistysalueiden ja muun elinympäristön muutokset epäviihtyisiksi tai jopa käyttökelvottomiksi.

Miten pääsen alkuun pelissä?

Sovelluksesta löytyy  Uudenkaupungin tehtävä, joko aktiivisena (10.6. alkaen) tai ennen sitä tulossa olevien tehtävien listalta. Sovellus ilmoittaa tehtävän alkamisajan sekä perustiedot tehtävästä. Jo ennen tehtävän alkua voit tutustua sovelluksesta löytyviin ohjeisiin. Ohessa on lyhyet esittelyt ohjeiden sisällöstä.

1. Tavoite
    Tavoitteessa on kerrottu mm. miten pelaajat ansaitsevat rahaa torjumalla löytämiään uusia esiintymiä sekä toistamalla vanhojen esiintymien torjuntaa. Etenkin jättipalsamin kohdalla esiintymät on hyvä torjua 2-3 kertaa kasvukauden aikana. Palkkio suuruus perustuu mm. esiintymän kokoon,tiheyteen ja lajiin. Enimmillään se on 0,25€ per neliömetri.
  2. Menetelmä
    Menetelmäosuudessa ohjeistetaan pelin pelaamiseen. Siinä kerrotaan mm. miten esiintymän videointi ja tiedostojen lähetys tulisi suorittaa.
  3. Välineet
    Tehtävässä ei ole pakollisia välineitä, joilla torjunta tulisi suorittaa, mutta sovellus antaa vinkkejä hyödyllisiin välineisiin.
  4. Olosuhteet
    Ohjeessa kerrotaan miten pelialueen erottaa kartalta. Pelialue näkyy kartalla kirkkaana ja ulkopuoliset alueet harmaalla. Pelialue sijoittuu kaupungin omistamille maille, joten esim. teiden vierustat jotka kuuluvat useimmiten valtiolle, on rajattu alueen ulkopuolelle. Lisäksi yksityisiin pihoihin ei voi torjuntatoimia lähteä suorittamaan.
  5. Turvallisuuskysymykset
    Turvallisuuteen liittyen muistutetaan, että ympäristöön tulisi kiinnittää huomiota ja lapset voivat pelata peliä ainoastaan vanhempien valvonnassa.

Ohjeita itse torjunnan suorittamiseen

Torju vieraslajikasvit katkomalla ne tyvestä tai vetämällä irti maasta. Katkonnan voi suorittaa mm. puutarhasaksilla, pensassaksilla, viikatteella tai trimmerillä. Vaikka jättipalsamin tai lupiinin torjunta ei vaadi erityissuojavarusteita, on kuitenkin hyvä käyttää kumisaappaita ja hansikkaita torjuntaa suoritettaessa. Trimmeriä käytettäessä muista välineen vaatimat suojavarusteet kuten suojalasit.

Torjuntatehtävä on Uudessakaupungissa ajoitettu niin että kasvit ovat helposti tunnistettavia, mutta eivät vielä ole ehtineet kehittää siemeniä, jolloin torjunnan tekeminen on kaikkein tehokkainta.

Kasvijätteen, jossa ei ole siemeniä voi jättää maatumaan paikalleen. Jättipalsami on kiitollinen kitkettävä, sillä on hento juuristo ja se lähtee helposti maasta vetämällä. Jos jättipalsamia torjutaan virtaavan veden ääreltä torjuntatoimet kannattaa aloittaa yläjuoksulta. Komealupiinilla on sen sijaan vankka juuri, mutta se ei  leviä rönsyistä. Jos komealupiineja on vähän, ne kannattaa kaivaa yksitellen juurineen ylös maasta. Niitetyt komealupiinit, joissa ei ole vielä siemeniä voi jättää niittopaikalle maatumaan.