Myllymäki

Aukioloajat
Avoinna ympäri vuoden
Saapuminen
Puistoon on useita reittejä. Portaat johtavat puistoon Vuorikadun päästä ja Myllyrinteen puolivälistä.
Esteettömyys
Esteetön kulku puistoon Merimiehenkadun kautta. Puiston polut ja tiet ovat hiekka- ja sorapintaiset. Puistossa on penkkejä.

Myllymäeltä avautuvat laajat näkymät vanhaan puutalokaupunkiin. Puistossa on monipuoliset istutukset ja lähes sata eri kasvilajia. Puiston suosituin nähtävyys on nimenmukaisesti myllyt.

1950-luvulla Myllymäelle rakennettiin myös kaupungin vesitorni. Aikanaan vesitorni toimi myös näkötornina.

Puiston pohjoisreunassa on lasten leikkipaikka. Myllymäen rinne leikkipuiston suuntaan on talvisin, lumitilanteen salliessa, suosittu mäenlaskupaikka.

Myllymäen laidalla sijaitsee myös yksi kaupungin kesämuseoista: Merimiehenkotimuseo.

Historia

Kauppaneuvos Johan Nordström kokosi 1930-luvulla Myllymäelle takaisin erilaiset alueelle tyypilliset tuulimyllyt. Hän myös lahjoitti varat mäen saattamiseksi puistoksi. Kaupungin omistukseen puisto siirtyi lahjoituksen kautta vuonna 1945.