Pieniä tarinoita Wahlbergin museotalosta -verkkonäyttelyt

laivataulu

Pieniä tarinoita Wahlbergin talosta on viiden lyhyen videon sarja, joka esittelee Uudenkaupungin museon pääkohteen, eli Wahlbergin talon perusnäyttelyitä.  Museotalon alakerran ns. porvariskodin huoneista on tehty kolme video-opastusta, joissa kerrotaan salongin laivatauluista, taiteilija Arvid Liljelundista sekä veistäjä Agda Blomista.

Yläkerran merihistoriaan painottuvasta perusnäyttelystä on tarjolla myös kolme videota. Fregatti Kensington -niminen video kertoo uusikaupunkilaisesta kauppalaivasta, ja etenkin sen kapteenina toimineesta Henrik Widbergistä ja hänen perheestään. Toinen video koostuu Henrik Widbergin perheen kirjeenvaihdosta: Miten ja mitä kirjoittivat toisilleen Henrik, puoliso Julia ja poika Alpo kirjeissä, joita he lähettivät niiden seitsemän vuoden aikana, kun perheen isä seilasi Kensingtonilla? Yläkerran kolmas video esittelee myös uusikaupunkilaisen kapteenin, Eskil Hellstenin, tarinan.