
Uudessakaupungissa kehitetyn kultsukyytipalvelumallin jatko on yhä epätodennäköisempää. Kaupunginhallitus päätti maanantain 14.11. kokouksessaan äänin 7-4 poistaa Ukikyydille varatun määrärahan talousarviosta. Ukikyydin palvelu päättyy siten joulukuun 4. päivä.
Ukikyyti eli kutsuohjatun joukkoliikennepalvelun pilotti käynnistyi Uudessakaupungissa joulukuussa 2021. Palvelulla on tehty yli 12 600 matkaa ja sen toimintasäteen alueella asuu 82% kaupungin asukkaista.
Palvelun suosio ylitti odotukset keväällä ja myös yksikkökustannukset laskivat nopeasti. Osoittautui, että kutsukyyti on varsin kustannustehokas malli järjestää laadukasta joukkoliikennettä pienissä kaupungeissa. Ukikyytiä myös hyödynnettiin monipuolisesti arjen tarpeisiin kuten asiointiin ja ostoksiin ja myös työ-, koulu- ja päiväkotimatkoihin. Erityisesti ikäihmiset ja lapsiperheet kokivat palvelun edistäneen arjen sujumista.
Kaupunginginvaltuuston kesäkuisessa kokouksessa Ukikyytiä päätettiin jatkaa pilotin toiseen vaiheeseen tietyin ehdoin. Toimintasädettä laajennettiin koskemaan mm. Kalannin keskustaajamaa, aikuisten ja eläkeläisten lipun hintaa korotettiin viiteen euroon ja virtuaalipysäkkien määrää lisättiin. Hinnankorotus johti matkamäärien vähenemiseen ja päinvastoin kuin valtuusto toivoi: yksikkökustannusten nousuun.
Asiakaskyselyyn vastanneet toivoivat jatkoa
Lokakuun kyselyyn vastasi 193 henkilöä, joista 133 (69 %) oli käyttänyt Ukikyytiä heinäkuun muutosten jälkeen. 117 henkilöä (60 %) oli käyttänyt Ukikyytiä jo ennen heinäkuuta.
Palvelun viikottainen käyttö oli kyselyn mukaan vähentynyt. Keväällä toteutetun vastaavan kyselyn vastaajista puolet käytti Ukikyytiä viikottain, nyt enää vain kolmannes. Avovastauksissa asiakkaat kertovan hinnan olevan merkittävin syyn käytön vähentymiseen. Arkikäytön väheneminen näkyi myös palvelun vaikutuksissa arjen sujuvuuteen. Lokakuun tutkimuksen mukaan 65 % koki palvelun helpottavan arkea, kun keväällä osuus oli jopa 83 %. Etenkin eläkeläisten lipunhintaa pidetiin kalliina.
Kyselyyn vastanneista 87 % haluaisi Ukikyydin jatkuvan, vaikka sitä tuetaan verovaroin.
Ukikyydistä sanottua
" Vaimo ja lapset käyttäneet sitä. Hinnankorotus oikeastaan pilasi koko jutun ja näivettyy pikkuhiljaa. Yhteen maksuun esim 3 tunnin voimassaolo ja matkustusoikeus sen aikaa, muuttaisi asian jo paljon. "
"Edestakainen matka nousi 4 eurosta 10 euroon, niin ihan niin usein ei ole enää varaa käyttää. Autoton yksinhuoltaja kun olen, niin helpottaa kyllä kauppareissujen tekemistä ja harrastuksiin kulkemista. Ennen tuli käytettyä enemmän ihan vaan kyläilyreissuihinkin, nyt ei enää raaski."
"Kesällä käytin vähemmän. Talvella auto pois käytöstä eikä pyöräilykään sovi kesän tapaan. Eläkeläisen maksu pitäisi olla edullisimpi. Näin on myös busseissa ja junissa. Alempi maksu kannustaisi ikäihmisiä omatoimisuuteen, ostokset, harrastukset, sosiaalinen elämä."
"En ole vielä käyttänyt ukikyytiä, mutta aikomuksena se on ollut. Moni läheiseni ja tuttuni ovat käyttäneet ja kehuneet / suositelleet ukikyytiä palveluna. Mielestäni oli erittäin hyvä asia, että alue laajeni myös Kalantiin, jossa itsekin asun."
“Nyt karsin pimeyden vuoksi ilta harrastuksista, minulla ei ole autoa ja kuljen kävellen. Hinnoittelu ehdottomasti takaisin edullisemmaksi, tämä vaikuttaa myös äänestyskäyttäytymiseeni. Ukikyyti oli ehdottomasti erinomainen keksintö ennen hinnan nousua ja kateutta sen käytöstä.”
Lähde: Asiakaskysely lokakuu 2022
Ukikyydin palvelun tuottaa Uudenkaupungin kaupunki.
Kutsuliikenteen tilaus- ja reititysjärjestelmän Uudellekaupungille toimittaa Matkahuolto.
Ukikyytiä liikennöi pilotin aikana LS-Liikennelinjat Oy.
Palvelukokeiluun on saatu avustusta Varsinais-Suomen ELY-keskukselta.
Lisätietoja:
Leena Arvela-Hellén, Uudenkaupungin kaupunki, kaupunginarkkitehti, 050 074 3087, leena.arvela-hellen@uusikaupunki.fi
Johanna Taskinen, kehityspäällikkö, Oy Matkahuolto Ab, 040 757 3284, johanna.taskinen@matkahuolto.fi
Jari Paasikivi, toimitusjohtaja, LS-Liikennelinjat Oy, 040 8663468, jari.paasikivi@tlo.fi