Suomi

Terveyskeskuspsykologin puhelinpäivystys ja vinkkejä koronan aiheuttaman ahdistuksen hallintaan

Lehtipuun oksat kuvattuna taivasta vasten.
Terveyskeskuspsykologin puhelinpäivystystä on laajennettu korona-aikana. Psykologi päivystää numerossa 040 617 4639 ma–pe klo 8–9. Muina aikoina (ma–pe klo 8-16) voit tarvittaessa jättää viestin ja sinuun ollaan yhteydessä vielä saman päivän aikana.

Psykologin vinkit koronan aiheuttaman ahdistuksen hallintaan

1. Laita asiat perspektiiviin. Hengitä syvään ja muistuta itseäsi siitä, että useimmilla COVID-19-tartunnan saaneilla ihmisillä on vain lieviä oireita. Työtä tehdään niiden ihmisten auttamiseksi, jotka saattavat olla alttiimpia koronavirukselle, kuten vanhusten ja muiden riskiryhmässä olevien. Koska sairastuneiden ja altistuneiden määrä kasvaa, on tärkeää ryhtyä tarvittaviin varotoimenpiteisiin, jotta perheesi ja rakkaasi pysyvät terveinä.

2. Tarkista faktat. Seuraa uutisraportteja ja tarkista lähipiiristä ja sosiaalisesta mediasta saatuja tietoja virallisilta tahoilta, kuten THL:n ja Valtioneuvoston nettisivuilta löytyvistä koronainfoista. Seuraa myös kaupungin omaa koronainfoa. Rajaa kuitenkin uutisoinnin parissa käyttämääsi aikaa ja vältä uutisten seuraamista juuri ennen nukkumaanmenoa.

3. Kommunikoi lasten kanssa. Keskustele koronaviruksen uutisista rehellisesti ja ikään sopien. Vanhemmat voivat myös auttaa lievittämään ahdistusta rutiinien avulla. Muista, että lapset ottavat mallia omien tunteidensa hallintaan tarkkailemalla sinun tunteitasi ja käyttäytymistäsi. Rajaamalla ruutuaikaa ja median parissa olemista, voit helpottaa lapsesi koronaan liittyvää ahdistuneisuutta.

4. Pidä yhteyttä. Sosiaalisten verkostojen ylläpitäminen voi edistää normaaliuden tunnetta ja tarjota arvokkaita mahdollisuuksia tunteiden jakamiseen ja stressin lievittämiseen. Voit ylläpitää näitä yhteyksiä lisäämättä viruksen leviämisriskiä lähettämällä tekstiviestejä tai juttelemalla ihmisten kanssa puhelimitse tai sosiaalisen median kautta. Voit vapaasti jakaa hallituksen ja muiden virallisten tahojen verkkosivustoilta löytämiäsi hyödyllisiä tietoja ystävien ja perheen kanssa. Se auttaa heitä käsittelemään omaa ahdistustaan.

5. Pyydä apua. Jos tunnet ylivoimaista hermostuneisuutta, jatkuvaa surua tai muita pitkittyneitä tunnereaktioita, jotka vaikuttavat haitallisesti työssä suoritukseen tai ihmissuhteisiin, ota yhteyttä mielenterveyden ammattilaiseen. Psykologit ja muut mielenterveyspalveluiden tarjoajat auttavat ihmisiä selviytymään vaikeista stressitilanteista. Ammattilaiset auttavat löytämään rakentavia tapoja vastoinkäymisten hallitsemiseen.
 
 
Lähde: APA – American Psychological Association (mukaillen)  - https://www.apa.org/helpcenter/pandemics