Miljoona roskapussia -kampanja

Miljoona roskapussia kampanja

Ylen lanseeraama kampanja haastaa siivoamaan roskia luonnosta. Lähes kaksi kuukautta kestävissä siivoustalkoissa on mukana yli 100 kuntaa tai kaupunkia - ja mukana myös Uusikaupunki. Kampanjan virallisena kummina toimii Mikko ”Peltsi” Peltola. Kerätyt roskapussit merkitään laskuriin sen paikkakunnan kohdalle, mistä roskapussit on kerätty. Laskuri päivittyy kerran päivässä 15.4. klo 9 alkaen.

Kampanja-aika: 15.4.–5.6.2024
Kampanja alkaa maanantaina 15.4.2024 klo 9 ja päättyy keskiviikkona 5.6.2024 klo 20.

Lainaa roskapihtejä:

Roskapihtejä on mahdollista lainata kirjaston toimipisteistä sekä uimahallilta.

Oletko järjestämässä omaa tempausta?

Onko yhdistyksesi, taloyhtiösi tai rytmiryhmänne järjestämässä omat talkoot kampanjan tiimoilta?
Kysy lainaan kaupungin talkoopakettia sisältäen mm. roskapihtejä.. Jos julkaisette postauksia somessa, niin kannustamme käyttämään  tunnuksia #miljoonaroskapussia #uusikaupunki

Julkaisemme myös mukaan lähtevien tahojen tiedot tällä sivulla!

Näin osallistut kampanjaan:

1. Ota mukaan roskapihdit, hanskat ja tyhjä pussi
  2. Lähde ulos – yksin tai porukalla
    Huomioi ympäristö ja muut liikkujat, voit käyttää myös värikkäitä vaatteita
  3. Kerää roskia ympäristöstä
    Varothan teräviä esineitä, rikkinäisiä laseja, piikkejä tai ruiskuja. Älä laita pistäviä tai viiltäviä jätteitä muovipussiin muun roskan joukkoon. Terävät roskat voi tiputtaa esimerkiksi suljettavaan pulloon tai kanisteriin.
  4. Vie keräämäsi roskat sekajätteeseen, kun roskapussi on täysi. Sulje roskapussin suu aina huolella.
  5. Mikäli olet lajitelttu keräämäsi roskat, ne voi myös pudottaa yleisiin muovin, pahvin, lasin ja metallin keräysastioihin.
  6. Kerätyt roskapussit merkitään Ylen laskuriin Uudenkaupungin kaupungin kohdalle. Laskuri vaatii Yle-tunnuksen ja kirjautumisen sivustolle.
  7. Haasta ystäväsi mukaan!

Olemme mukana!

• Uudenkaupungin liikuntapalvelut