Suomi
Liikunta

Liikuntavinkit

Tältä sivulta löydät kootusti liikuntapalveluiden tekemiä vinkkivideoita ja kuvia! Uutta sisältöä sivulle tulee lähes päivittäin, kannattaa siis ottaa seurantaan tämä sivusto sekä meidän sosiaalisen median kanavat.

Poikkeusoloista huolimatta jokaisen on tärkeää pitää huolta omasta kunnosta ja hyvinvoinnista.
Olemme tehneet teille videoina ja kuvina erilaisia liikuntavinkkejä ja -ohjeita ja koonneet ne tälle sivulle ikäryhmittäin. Vinkkejä löytyy myös lapsiperheille.

Liikuntavideoita löydät myös somekanaviltamme (Facebook, Instagram, Youtube). Facebookissa teemme liikunnanohjausta myös live-lähetysten muodossa liikuntapalveluiden sivuilla (Liikuntapalvelut Uusikaupunki) ja jos et ehdi heti paikalle, niin treenin voi tehdä myöhemmin itselle sopivana ajankohtana.
Liikuntaa on hyvä harrastaa kotona missä tahansa itselle mieluisassa muodossa, mutta on tärkeää pitää yllä myös lihaskuntoa. Lihaskuntoharjoittelua voi tehdä ilman mitään välineitä ja harjoittelua voi myös tehostaa esim. vedellä/hiekalla täytetyillä vesipulloilla, pyyhkeillä, villasukilla, tuolin avulla, käsipainoilla tai kuminauhoilla. Arkiaktiivisuutta voi lisätä reippaalla puuhastelulla koti- tai pihatöiden merkeissä.

Näiltä nettisivuilta löydät myös hyviä vinkkejä:
https://www.ikainstituutti.fi/tuote-osasto/liikunta-ja-ulkoilu/voimisteluohjelmat/
Muutostaliikkeella.fi -sivusto kokoaa yhteen fyysisesti aktiivista elämäntapaa edistäviä tekoja ja toimijoita.


Liikuntapalveluiden ohjeita liikkumiseen:
1.
Tuolijumppa alavartalo (istuen) /


2.
Tuolijumppa seisten /
3.
Tuolijumppa koko kroppa

 

Poikkeusaikana on hyvä ylläpitää omia liikuntatottumuksia tai luoda uusia. Nyt on myös erinomainen aika aloittaa liikunta kotioloissa, jos et ole aiemmin harrastanut liikuntaa. Liikkuminen vaikuttaa positiivisesti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja auttaa jaksamaan. Jos teet etä- tai päätetyöskentelyä, on hyvä pitää taukoja riittävän usein. Lyhyt taukojumppaa rytmittää päivää ja pitää mielen virkeänä.

1.
Rapputreeni
2.
Talviuinti
3.
Haravajumppa
4.
Puistonpenkkijumppa
5.
Kuminauhajumppa ylävartalo
6.
Kuminauhajumppa alavartalo seisten
 
Liikkuminen voi olla myös koko perheen yhteinen harrastus. Kotona sisällä tai omalla pihalla voi tehdä temppuratoja, aarteenetsintää, olohuonesirkusta tai vaikka kuntopiiriä. Lapset innostuvat monesti myös liikkumaan mukana, kun aikuinen liikkuu. Kokeilkaa siis vaikka jotain live-jumppaa yhdessä!

Liikuntapalveluiden ohjeita liikkumiseen:
1.
Piiloleikki
2.
Lasten vessapaperihaasteita