Tällä sivulla

Terveydensuojelu

Asumisterveys

Asumisterveydellä tarkoitetaan asuntojen, päivähoito- ja koulutilojen, oppilaitosten, lastenkotien, vanhainkotien ja muiden vastaavien julkisten tilojen terveydellisiä olosuhteita.

Talousvesi

Talousvesi on vettä, jota käytetään kotitalouksissa juomavetenä ja ruoan valmistamiseen sekä elintarvikealan yrityksissä tuotteiden valmistamiseen. Talousvettä toimittavia laitoksia ovat kaikki laitokset, jotka jakavat vesijohtovettä tai pakkaavat pulloissa tai säiliöissä myytävää vettä. Ennen kuin laitos voi alkaa toimittaa vettä, kunnan terveydensuojeluviranomaisen on

Uimavesi

Ympäristöterveydenhuolto valvoo yleisten uimarantojen, talviuintipaikkojen sekä yleiseen käyttöön tarkoitettujen uima-altaiden veden laatua. Valvonta perustuu terveydensuojelulakiin.
Yleisellä uimarannalla eli EU-uimarannalla tarkoitetaan uimarantaa, jossa kunnan terveydensuojeluviranomaisen määrittelyn mukaan odotetaan huomattavan määrän ihmisiä uivan uimakauden eli 15.6.–31.8. välisenä aikana. Pienellä yleisellä uimarannalla taas tarkoitetaan yleistä uimarantaa, jossa vastaavan arvion mukaan ei odoteta huomattavan määrän ihmisiä uivan uimakauden aikana.
Uuden yleisen uimarannan, talviuintipaikan tai yleiseen käyttöön tarkoitetun uima-altaan perustamisesta tulee tehdä ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle.

Elintarvikevalvonta

Elintarvikevalvonnan tehtävänä on varmentaa elintarvikkeiden turvallisuutta sekä varmentaa elintarvikkeen laadusta ja koostumuksesta annettavien tietojen oikeellisuutta. Elintarvikevalvonta valvoo elintarvikkeita ja niiden valmistusta, muuta käsittelyä, maahantuontia, maastavientiä, markkinointia, kuljetusta, kaupanpitoa, tarjoilua tai muuta luovutusta sekä elintarviketoimijoiden harjoittamaa omavalvontaa.

Valvontaa kohteisiin toteutetaan riskiperusteisesti elintarvikevalvontasuunnitelmaa noudattaen. Valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset ovat Oiva-järjestelmän mukaisia tarkastuksia. Oivassa arvioidaan hymynaamoin yrityksen elintarviketurvallisuutta. Yrityksen Oiva-raportin löydät yleensä elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteydestä tai Oivahymy.fi -verkkosivuilta.

Voit ottaa yhteyttä terveysvalvontaan, kun

• perustat elintarvikehuoneiston
  • perustat laitoksen
  • elintarvikehuoneiston toiminta muuttuu
  • lopetat tai keskeytät elintarvikehuoneistotoiminnan
  • elintarvikehuoneiston tai laitoksen toimija vaihtuu
  • myyt tai tarjoilet elintarvikkeita liikkuvasta elintarvikehuoneistosta
  • sinulla on huomauttamista elintarvikkeen laadusta tai elintarvikehuoneistosta
  • epäilet saaneesi ruokamyrkytyksen
  • haluat lisätietoa elintarvikevalvonnasta

Tupakkavalvonta

Kunnan terveydensuojeluviranomaiset valvovat paikallisesti tupakan ja muiden tupakkatuotteiden myynnin, rajoitusten ja tupakointikieltojen noudattamista sekä lainsäädännön noudattamista. Tupakoinnin rajoittamisella pyritään väestön suojaamiseen tupakansavun aiheuttamilta terveyshaitoilta. Tupakkalain keskeisenä lähtökohtana on, ettei kukaan vastoin tahtoaan joudu altistumaan tupakansavulle. Tupakkalain tavoitteena on myös nuorten tupakoinnin aloittamisen ehkäiseminen.

Tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyynti on luvanvaraista ja tukkumyynti ilmoituksen varaista toimintaa. Ympäristöterveydenhuolto myöntää vähittäismyyntilupia toimialueellaan. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira ylläpitää julkista tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntilupien ja tukkumyynti-ilmoitusten rekisteriä.

Terveysvalvonnan ohjeet ja lomakkeet

ilppa - Ympäristöterveydenhuollon sähköinen ilmoituspalvelu

ilppa-palvelussa voi ilmoittaa useimpien elintarvike- ja terveydensuojelualan toimintojen

• aloittamisesta
  • olennaisesta muuttumisesta
  • lopettamisesta
  • yrittäjän vaihtumisesta

Tällaisia toimintoja ovat mm. elintarvikkeiden tarjoilu ja myynti, leipomot, säännöllinen ulkomyynti (esim. torimyynti), majoitustoiminta, päiväkoti ja uima-allastilat. Ilmoituksen tiedot menevät ilpasta paikallisen valvontayksikön käsiteltäväksi sähköisesti. Vastaavasti toimijat pääsevät näkemään ilppa-palvelusta omat tietonsa.

Elintarvikelain mukaiset

Terveydensuojelulain mukaiset