Asuminen ja ympäristö
Asuminen ja ympäristö

Ukikyyti-liikennepalvelun käyttöehdot

Päivitetty 19.11.2021 

Yleistä 

Nämä käyttöehdot koskevat Ukikyyti-liikennepalvelun (“Ukikyyti”) käyttöä. Käyttääkseen Ukikyytiä käyttäjän tulee lukea huolellisesti ja hyväksyä nämä käyttöehdot ennen palvelun käyttöä. 

Ukikyyti-liikennepalvelu 

Ukikyyti kuljettaa asiakkaita määritellyn palvelualueen ja palveluaikojen puitteissa asiakkaiden tekemien tilausten pohjalta. Voit tilata Ukikyydin minkä tahansa osoitteiden välillä palvelualueen sisällä. Kyyti noutaa ja jättää turvallisissa paikoissa lähellä ilmoittamiasi osoitteita. Sovellus tai asiakaspalvelija ilmoittaa noutopaikan. Automaattinen reititysjärjestelmä yhdistää samaan suuntaan ja samaan aikaan kulkevia matkustajia samoille reiteille, jotta autoilla voidaan kuljettaa mahdollisimman monia asiakkaita. Siksi Ukikyydin noutoaika ilmoitetaan joustavana aikavälinä. Matkan lähtö- ja/tai saapumisajat sekä matka-aika voivat joustavasti muuttua ilmoitettujen aikarajojen sisällä. Kuljettaja poimii ja jättää asiakkaat reititysjärjestelmän tuottaman aikataulun mukaan. 

Ukikyyti-liikennepalvelun tarjoaa Uudenkaupungin kaupunki, joka tilaa siihen tarvittavan kuljetuspalvelun asianmukaisen luvan omaavilta taksi- tai joukkoliikenneyrityksiltä. 

Kyydin hinta 

Ukikyydin hinnoittelu ilmoitetaan Uudenkaupungin ylläpitämillä sivuilla (www.uki.fi/ukikyyti), ja kunkin tilauksen hinta kerrotaan etukäteen tilaamisen yhteydessä. Palveluntarjoaja voi muuttaa hintoja. 

Kyydin tilaaminen 

Ukikyyti tilataan etukäteen joko mobiililaitteisiin ladattavalla sovelluksella ja soittamalla asiakaspalveluun. Käytössä oleva sovellus ja asiakaspalvelunumero ilmoitetaan Uudenkaupungin ylläpitämillä sivuilla (www.uki.fi/ukikyyti). 

Kun matka tilataan sovelluksella, asiakas sitoutuu maksamaan ilmoitetun hinnan tilaamisen yhteydessä sovellukseen tallennetulla maksutavalla. Maksu suoraan kuljettajalle ei ole mahdollinen. Sovelluksen tarjoaja määrittelee käytettävissä olevat maksuvälineet, ja käyttäjän on hyväksyttävä kyseisen sovelluksen käyttöehdot. Mikäli kyseessä on yksittäinen Ukikyyti-tilaus, maksu veloitetaan tunti ennen matkan alkua tai heti tilaushetkellä, jos lähtöön on aikaa alle tunti.  

Kun matka tilataan soittamalla asiakaspalveluun, kyyti maksetaan kuljettajalle kyytiin noustessa. Kulloinkin voimassa olevat maksutavat ilmoitetaan Uudenkaupungin ylläpitämillä sivuilla (www.uki.fi/ukikyyti). 

Ennen tilauksen vahvistamista tarkista, että noutopiste, määränpää, haluttu ajankohta sekä matkustaja- ja apuvälinetiedot ovat oikein. Jos matka tilataan toiselle henkilölle, tilaajan tulee mainita matkustajan nimi tilauksen lisätiedoissa. Huomioi, että noutopiste voi sijaita lyhyen kävelymatkan päässä tilauspaikasta.  

Ennakkotilauksia on mahdollista tehdä aikaisintaan viisi päivää ennen matkan ajankohtaa, jos kyseessä on yksittäinen Ukikyyti-tilaus.  

Sovelluksella Ukikyydin voit tilata myös osana matkaketjua eli samalla kertaa voi tilata Ukikyydin ja jonkin muun joukkoliikennematkan. Tässä tapauksessa Ukikyydin ennakkotilaamiselle ei ole mitään aikarajaa, mutta maksu veloitetaan jo heti tilaamisen yhteydessä eikä tilausta voi perua maksutta. 

Ennakkotilausten noutoaika ilmoitetaan aikavälinä, joka tarkentuu, kun tiedetään, yhdistyykö reittiin muita asiakastilauksia.   

Asiakkaan noutaminen 

Kun matka on tilattu sovelluksella, tarkempi aika ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen kyydin aikaisinta mahdollista noutoaikaa. Tämän jälkeen asiakas voi myös seurata auton saapumista sovelluksen kartalla. Ole ilmoitetussa noutopisteessä ilmoitettuna noutoaikana. Ukikyyti ei voi odottaa yksittäistä asiakasta yli luvatun noutoajan, koska Ukikyydin pitää pysyä muille asiakkaille lupaamassaan aikataulussa. 

Kun matka on tilattu soittamalla asiakaspalveluun, asiakkaan tulee aina varautua aikaisimpaan mahdolliseen noutoaikaan. Soittamalla tilanneille asiakkaille ei lähde ilmoitusta tarkentuneesta noutoajasta. Asiakkaan täytyy varautua odottamaan ilmoitetussa noutopisteessä koko ilmoitetun noutoaikavälin ajan.  

Asiakkaan tulee ilmoittaa puhelinnumeronsa joko asiakaspalvelijalle tai tallentamalla se sovelluksessa, jotta kuljettaja voi saada hänet kiinni, mikäli noutopisteen sijainnissa on epäselvyyttä ja kuljettaja ei löydä asiakasta. Mikäli auto on paikalla ilmoitetun mukaisesti, mutta asiakas ei, eikä kuljettajalla ole asiakkaan puhelinnumeroa, kuljettaja joutuu jatkamaan matkaa ilman asiakasta eikä maksua tällöin palauteta. 

Tässä vaiheessa asiakkaan on mahdollista soittaa myös itse suoraan sovelluksesta kuljettajalle, mikäli kyydin saapumisessa ilmenee ongelmia.  

Noustessaan kyytiin asiakkaan tulee ilmoittaa nimensä kuljettajalle, jotta kuljettaja pystyy kuittaamaan oikean asiakkaan kyytiin poimituksi.  

Kyydin peruminen ja käyttämättä jättäminen 

Yksittäisen sovelluksella tilatun Ukikyyti-tilauksen voi perua maksutta viimeistään tuntia ennen aikaisinta noutoaikaa. Jos asiakas jättää sovelluksella tilaamansa kyydin käyttämättä ilman perumista, tilauksesta veloitetaan Ukikyydin normaali hinta korvaukseksi auton turhasta varaamisesta. 

Myös soittamalla tehdyt tilaukset tulee peruuttaa viimeistään tuntia ennen aikaisinta lähtöä, jotta autot eivät ole turhaan varattuna ja vapautuvat muiden asiakkaiden käyttöön. 

Matkaketjun osana olevaa sovelluksella tehtyä Ukikyyti-tilausta ei voi perua. Matkaketjulla tarkoitetaan joukkoliikennelipun ja Ukikyydin muodostamaa yhdistelmää, joka on ostettu yhdellä kertaa sovelluksella. 

Maksu peritään kaikista henkilöistä 

Kaikkien matkustajien määrä on ilmoitettava tilausta tehtäessä, myös lasten, ja näistä peritään maksu. Kuljettajalla on oikeus evätä kyytiin nousu lisämatkustajilta, joita ei ole ilmoitettu tilauksessa.  

Tilauksen matkustajamäärää ei voi tilauksen jälkeen enää muuttaa. Mikäli tätä halutaan muuttaa, pitää tilaus perua ja tehdä uusi tilaus. 

Ukikyyti-kuljettaja ei voi toimia itsenäisesti matkustavien lasten tai muiden apua tarvitsevien henkilöiden avustajana tai saattajana. Jos matkustaja tarvitsee saattajan, hänet pitää myös ilmoittaa matkustajaksi tilauksessa.  

Maksunpalautukset 

Maksua ei palauteta virheellisesti tilatuista matkoista. Tarjoamme täyden maksupalautuksen, jos tilattu kyyti jää ajamatta tai myöhästyy merkittävästi muusta kuin asiakkaasta johtuvasta syystä ja tästä on reklamoitu 48 tunnin sisällä (ks. Palautteet ja reklamaatiot). 

Ukikyydin nouto- ja saapumisaika ilmoitetaan tilaushetkellä aikavälinä. Kyyti katsotaan myöhästyneeksi vain, jos nouto tai saapuminen tapahtuvat näiden aikavälien jälkeen. Kyyti katsotaan merkittävästi myöhästyneeksi, mikäli nouto tai saapuminen tapahtuvat yli 10 minuuttia näiden aikavälien jälkeen.  Maksua ei palauteta, mikäli nouto ja saapuminen ovat tapahtuneet näiden aikavälien sisällä tai ylitys on enintään 10 minuuttia. 

Matkatavarat 

Tavaroita, joita ei koskaan tule laittaa tavaratilaan ovat mm. valuutta, arvokkaat arvopaperit kuten shekit, joukkovelkakirjat tai maksumääräykset, passit, ajokortit, todistukset, korut, kannettava elektroniikka kuten kamerat, matkapuhelimet, kannettavat tietokoneet, tabletit ja muut särkyvät esineet sekä lääkkeet ja koti- ja autonavaimet. 

Kaikki tavaratilassa kuljetettavat matkatavarat tulee olla pakattuna siten, että ne kestävät normaalia käsittelyä ja mahdollista siirtymistä rahtitilassa matkan aikana. Ilmoita kuljettajalle etukäteen, jos matkatavaroissasi on herkästi särkyvää tai erityisen arvokasta sisältöä. Emme kuljeta vaarallisia matkatavaroita. Varaamme oikeuden pyytää sinua avaamaan laukkusi kuljettajan tai muun yhtiön toimihenkilön tarkastusta varten sinun läsnä ollessasi, jos turvallisuussyistä sen arvioidaan olevan välttämätöntä. 

Matkatavaroiden katoamisesta tai vahingoittumisesta tulee ilmoittaa asiakaspalveluun joko sovelluksen kautta tai puhelimitse. Asiakaspalvelunumero ilmoitetaan Uudenkaupungin ylläpitämillä sivuilla (www.uki.fi/ukikyyti).  Emme korvaa hävinneitä tai rikkoutuneita matkatavaroita. 

Lasten kuljettaminen 

Vanhemmat tai huoltajat ovat täydessä vastuussa alaikäisten toimista, vaikka lapsi matkustaisi ilman saattajaa.  

Autoissa on muutamia istuinkorokkeita. Emme kuitenkaan voi taata, että alle 3-vuotiaalle lapselle on aina asianmukainen turvaistuin. Mikäli lapsen ikä tai koko edellyttää turvaistuinta, on sellaisen järjestäminen viime kädessä lapsen kanssa matkustavan huoltajan tai aikuisen vastuulla, ja vastuu ilman asianmukaista turvaistuinta matkustavasta lapsesta on kyseisellä aikuisella. 

Apuvälineet 

Pyörätuolin, rollaattorin ja lastenvaunujen kuljettaminen on mahdollista, mikäli autoissa on niille tilaa ja niille on varattu paikka tilauksen yhteydessä. Ilmoita aina mukana kulkevista apuvälineistä tilauksen yhteydessä. Ukikyyti ei tarjoa asiakkaan saattopalvelua, joten varauduthan siihen, että jos tarvitset avustajaa joko lähtö- tai saapumisosoitteessa, kuljettaja ei voi toimia avustajana. 

Lemmikkieläimet 

Lemmikkien kuljettaminen on mahdollista, mutta ilmoita mukanasi kulkevasta lemmikistä tilauksen lisätiedoissa kuljettajalle. Kuljettaja voi kieltäytyä kuljettamasta lemmikkejä, joiden voidaan perustellusti olettaa aiheuttavan häiriötä tai olevan vaaraksi muille matkustajille tai kuljettajalle. Ukikyyti ei vastaa matkustajalle mahdollisesti aiheutuvista allergisista reaktioista, joita kuljetettavat tai aikaisemmin kuljetetut lemmikkieläimet voivat matkustajalle aiheuttaa. 

Tupakointi kyydissä ei ole sallittu 

Ukikyyti-autoissa ei saa tupakoida tai käyttää sähkötupakkaa. Kuljettaja voi vaatia matkustajaa poistumaan kyydistä, mikäli tämä ei noudata tupakointikieltoa eikä välittömästi lopeta tupakointia kuljettajan pyynnöstä. 

Alkoholin käyttö kyydissä ei ole sallittu 

Ukikyyti-autoissa ole ei sallittua nauttia alkoholijuomia eikä käyttää huumaavia aineita. Kuljettaja voi vaatia matkustajaa poistumaan kyydistä, jos tämä ei noudata tässä mainittua kieltoa. Huumaavien aineiden käytöstä tehdään myös ilmoitus poliisille. 

Auton sotkemisesta ja vahingoittamisesta peritään korvaus 

Mikäli asiakas aiheuttaa auton likaantumisen (esim. pahoinvoinnin seurauksena) tai vaurioittaa autoa, on asiakas velvollinen korvaamaan siivous- ja korjauskulut suoraan kuljetusyritykselle. Kuljettaja voi veloittaa korvauksen asiakkaalta suoraan autossa tai lähettää laskun jälkikäteen. Asiakas voi tarvittaessa olla yhteydessä Ukikyydin asiakaspalveluun, jos korvausvaatimuksessa on epäselvyyksiä. 

Ei häirintää 

Ukikyydillä on nollatoleranssi kaikenlaisen häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen suhteen. Kuljettajalla on velvollisuus poistaa kyydistä asiakas, joka häiritsee muita matkustajia tai kuljettajaa seksuaalisesti, rasistisesti tai muulla epäsopivalla tavalla, eikä kehotuksesta huolimatta välittömästi lopeta häirintää. Häirintää on käytös, jonka kohde tulkitsee häirinnäksi, loukkaavaksi tai muutoin epäasialliseksi. 

Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta kyytiin asiakasta, joka käyttäytyy aggressiivisesti tai tavalla, jonka perusteella hänen voidaan ilmeisesti olettaa häiritsevän tai olevan vaaraksi muille matkustajille. Kuljettajalla on oikeus estää edellä kuvatulla tavalla kanssamatkustajaa häirinnyttä asiakasta poistumasta kyydistä samassa osoitteessa kuin häirinnän kohteeksi joutunut asiakas, jos kuljettajan harkinnan mukaan häirinnän kohteeksi joutuneen turvallisuus olisi muuten uhattuna. 

Ukikyyti pidättää oikeuden olla ottamatta kyytiin asiakasta, joka on aiemmin Ukikyytiä käyttäessään syyllistynyt edellä kuvattuun häirintään eikä ole kehotuksen saatuaan lopettanut häiritsevää tai epäasiallista käyttäytymistä. Edellä kuvatuissa tilanteissa kyydistä poistetuille tai kyydistä jätetyille ei korvata maksetun kyydin hintaa. 

Matkaketjut 

Jos käytät Ukikyytiä osana matkaa (esim. jatkaaksesi matkaa toisella liikennepalvelulla), varmistathan riittävän vaihtoajan kulkuvälineestä toiseen vaihtaessasi. Uudenkaupungin kaupunki rajaa korvausvastuunsa Ukikyyti-liikennepalvelun hintaan, jos myöhästyt jatkoyhteydestä. 

Vaikka pyrimme täsmällisyyteen ilmoitetuissa ajoissa, emme voi taata minuuttiaikataulua, emmekä hyvitä kyydin hintaa vähäisissä myöhästymisissä. Jos haluat varmistua, että saavut esimerkiksi linja-autopysäkille ajoissa, tee kyytitilaus asettamalla saapumisaika siten, että sinulla on hyvin aikaa siirtyä linja-autoon. 

Voit myös hakea matkan toisella paikkakunnalla sijaitsevaan määränpäähän saakka, jolloin sovellus osaa valmiiksi ehdottaa Ukikyydin ja linja-auton muodostamaa matkaketjua ja aikatauluttaa Ukikyydin linja-auton lähtöajan mukaan. 

Palautteet ja reklamaatiot 

Palautteet ja reklamaatiot koskien Ukikyyti-liikennepalvelua on toimitettava tilaussovelluksen kautta tai sähköpostitse osoitteeseen matkapalvelut.palautteet@matkahuolto.fi

Henkilötietojen käsittely 

Rekisterinpitäjänä toimii kutsuliikennealustan ja tilaussovelluksen tarjoaja. Käyttääkseen Ukikyytiä käyttäjän on hyväksyttävä kutsuliikennealustan ja tilaussovelluksen tarjoajan tietosuojaselosteen mukainen henkilötietojen käsittely. 

Toistaiseksi Ukikyydin voi tilata vain Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksella tai soittamalla Matkahuollon asiakaspalvelunumeroon, joka on ilmoitettu Uudenkaupungin ylläpitämillä sivuilla (www.uki.fi/ukikyyti). Matkahuollon Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (2016/679) 13 ja 14 artikloiden mukainen tietosuojaseloste on luettavissa osoitteessa https://www.matkahuolto.fi/tietosuojaseloste-asiakastiedot